Amíg 2014-ben még 4162 nyomdaipari vállalkozás működött az országban, addig a tavalyi évben már csak 3468. Árbevétel terén, amíg 2014-2015 évek ben még négymilliárd fölötti bevétel csökkenést szenvedett el a szektor, addig 2015-2016-ban már több mint 9 milliárd forintos árbevétel-növekedésnek örülhettek a piac szereplői. A vállalkozások és a szakmai szervezetek jelzéseit alátámasztják a statisztikák abban a tekintetben, hogy egyre égetőbb a szektort sújtó munkaerőhiány. A vizsgált időszakban az alkalmazotti létszám évről-évre csökkent. Ennek oka, hogy a jól képzett nyomdaipari szakemberek egy része nyugdíjba vonult, másik része pedig külföldre távozott munkát vállalni.
A cégek stabilitását jelzi a felszámolások arányának folyamatos csökkenése a vizsgált időszakban. Szintén ezt támasztja alá a cégfluktuációs index vizsgálata. Az Opten cégfluktuációs indexe, amely az adott időszak alatt törölt és alapított cégek számát viszonyítja, az időszak elején rendben működőkéhez azt mutatja, hogy a hazai nyomdaiparban stabilabbak a szereplők az országos átlaghoz viszonyítva. Az új cégek, és a megszűnő, illetve a szektorból kilépő cégek aránya is kisebb a működő vállalkozások számához mérten, mint a hazai cégstruktúra egészében.
Tízmilliárd forintnyi pályázati pénz
A drága technológiát használó iparágakban, mint amilyen a nyomdaipar is, folyamatosan nagy beruházásokat igényel a versenyképesség megtartása, ezért nem mellékes milyen külső forrásokat tudnak bevonni a piac szereplői ezek finanszírozásába. A vizsgált időszakban az ilyen profilú cégek évről-évre több uniós pályázati forráshoz jutottak különböző fejlesztéseik megvalósításához. 2014 és 2017 között több mint 10 milliárd forint pályázati forrást igényeltek a hazai nyomdaipari vállalkozások. A kérdés, hogy a jövőben a pályázati források esetleges csökkenése mennyire fogja éreztetni hatását e cégek gazdasági teljesítményében.
Emellett a szektor jövőjét alapvetően az határozza meg, hogy a drága technológiai beszerzések finanszírozása mellett, sikerül-e a kvalifikált munkaerő megtartásával versenyképességüket is növelni a piac szereplőinek. Az elektronikus média és az elektronikus tartalmak előretörése a nyomtatott formátumok mellett ugyan nem törte le a minőségi nyomdaipari termékek iránti keresletet, de folyamatos kihívást jelent az iparágban működő vállalkozások számára – zárja elemzését a céginformációs szolgáltató.