Mi az oka annak, hogy csak nagyon kevesen foglalkoznak a nonprofit vállalkozások könyvelésével?
„Ezek a feladatok speciális szaktudást igényelnek a könyvelő irodák részéről is. Valóban kevesen vállalják ezt a feladatot, de még ilyenkor is felmerülhet a kérdés, hogy megfelelő vonatkozó szaktudás áll-e az általuk elvégzett munka mögött. Sokrétű, szerteágazó feladat a nonprofit szervezetek könyvviteli feladatainak ellátása és jelentős mértékben különbözik a gazdasági társaságok könyvelésétől. Így aztán hiába találunk olyan könyvelőirodát, amely pontos és kifogástalan szolgáltatást nyújt gazdasági társaságok számára, a civilek könyvelésében való jártasság nélkül ez semmit sem ér. A NAV jogvesztő határidőinek betartása mellet szükséges a kapcsolattartás az önkormányzatokkal vagy akár a statisztikai hivatallal.”
A Brite miért vállalja mégis, hogy foglalkozik ezzel a területtel is?
„Nálunk rendelkezésre áll az a rutin, aminek köszönhetően nem jelent extra munkát ezeknek a szervezeteknek a könyvelés, nem idegenkedünk az egyedi igényektől, elvárásoktól sem. Mindez köszönhető annak is, hogy folyamatosan képzem magam és részt veszek nonprofit cégek könyvelésével kapcsolatos oktatásokon. Azt gondoljuk, hogy a civil szervezetek könyvelésében történt jelentős változások miatt igény és szükség van a civil szervezetek részéről a megbízható és magas szakmai színvonalú könyvviteli szaktudásra, és fontosnak tartjuk felhívni rá a szervezetek figyelmét, hogy megfelelő szakmai háttérrel és tapasztalattal rendelkező könyvelő irodát válasszanak szervezetük számára.”
Melyek azok a jellemző problémák, amikkel ezek a szervezetek a könyvelés kapcsán szemben találják magukat?
„Gyakori, hogy a nonprofit szervezetek elnökei valakire rátestálják a könyvelés feladatát, aki nem ritkán egy anyuka a szülői munkaközösségből vagy éppen az óvó néni. Sok helyen még arra sem gondolnak eleinte, hogy bankszámlát kell nyitni és könyvelést vezetni. Az is előfordul, hogy keresnek egy nívósabb könyvelő irodát, akik ugyan értenek ahhoz, ami a szakterületük, de ez sokszor nem a kicsi, nonprofit szervezetek. Amelyekkel egyébként éppen annyi munka van, mint a nagyobb cégekkel, ugyanazokat a dolgokat kell elvégezni. Az ismeretek hiányában azonban nem tudják előre, hogy egy számos plusz adminisztráció adódik. Előbbi és utóbbi esetekben is előfordulhat, hogy végül biankó beszámoló kerül a bírósághoz.”
Mi lehet ennek a következménye?
„A bíróság közzéteszi ebben a formában a beszámolót, hiszen nem kötelességük azt ellenőrizni. Azonban egy lehetséges támogató ellenőrizheti, hogyan teljesít a szervezet, ha pedig azt látja, hogy az eredmény nulla, elállhat a támogatástól. A legnagyobb probléma, hogy maguk a szervezetek sem veszik észre, hogy hibát követtek el. Csak akkor szembesülnek ezzel, amikor elveszítik az 1 százalékukat, vagy vissza kell fizetni azt, más esetben elbukják a közhasznúsági fokozatukat. Banális hibák miatt. Amikor pedig ez bekövetkezik az már visszafordíthatatlan folyamat és nagyon sok munka aztán, hogy visszaszerezzék.”
Mindezen túl honnan fakad az elkötelezettségetek? Nem jellemző, hogy azokkal, akik nem hoznak nagy pénzeket, olyan sokan szeretnének foglalkozni.
„Mindez személyes történet és onnan indult, hogy édesanyám gazdasági vezetőként óvodában dolgozott, abban, amibe én magam is jártam, gyerekként. Míg a régi civil törvény volt életben, ő volt az, aki az óvodai alapítvány könyvelését vezette. Át kellett azonban térniük kettős könyvelésre és mérlegképes könyvelői képesítéssel rendelkező irodával könyveltetni. Így kerültek hozzám azok az óvó nénik, akikhez egykor én magam is jártam. Másfelől állatmentő alapítványt is támogatok önkéntes munkával, így általuk is közel kerülhettem a civil szervezetek problémáihoz. Számomra természetes hogy felelősséget vállalok értük, a munkámért, azokért, akik kicsik ugyan, de igazán hasznos munkát végeznek.”
Irodánk a nonprofit szervezetek könyvelésének speciális szaktudást igénylő feladatára magasan képzett kollégákat delegált, Budapesten és vidéken is. Kiemelkedő körültekintéssel és nagyfokú szakmai jártassággal végzik feladataikat:
- Adminisztrációs folyamatok kialakítása (számviteli rendszer, pénzkezelés, számlázás, munkaügyi nyilvántartások, igazolások az adományozóknak) kettős könyvvitelre áttérés
- NAV felé benyújtandó bevallások, közlemények határidejének figyelemmel kísérése, azok kitöltése (természetesen szakmai felelősségvállalással) közhasznú beszámoló, közhasznúsági jelentés elkészítése, közzététel koordinálása
- Foglalkoztatással kapcsolatos szabályok, adminisztrációk elvégzése (munkavállaló, megbízott, vezető tisztségviselő, önkéntesek) nonprofit szervezet alapításánál szakmai segítségnyújtás, együttműködve az ügyvédi irodákkal annak érdekében, hogy adminisztrációs okokból ne legyen szükség alapító okirat módosításra, egyszerűsített eljárás keretében a nonprofit szervezet alapításához szükséges dokumentáció elkészítése és bírósághoz történő benyújtása
- Speciális nyilvántartások elkészítése és vezetése (cél szerinti juttatások pénzben és természetben, segélyek, ösztöndíjak, rendezvények)