A GKI Digital és az Árukereső.hu immár negyedik éve vizsgálja az ajándékvásárlási szokásokat. Idén már a karácsonyi tervekben is érezhetővé vált a lakosság javuló jövedelmi helyzete, hiszen a válaszadók több személy megajándékozását tervezik, miközben csaknem 18%-kal többet szánnak az ajándékokra.
A felnőtt, aktív internetező lakosság idén karácsonykor átlagosan 7 főt tervez megajándékozni, mindösszesen több mint 41 ezer forint értékben. Ez a tavalyi átlagos költéshez képest 6 ezer forint többletköltséget eredményez.
Az ajándékok nagy része a netről kerül a fa alá
A megfelelő ajándékok megtalálására az aktív internetezők háromnegyede elsősorban valamilyen online csatornát vesz majd igénybe. Emellett továbbra is népszerű ötletgyűjtési mód az áruházak akciós újságainak átnézése (48%), illetve a kirakatok böngészése (35%).
A tájékozódás mellett idén a beszerzések jelentős része is az interneten zajlik majd: a válaszadók 77%-a tervez belföldi online vásárlást ebből a célból, miközben a hagyományos vásárlási csatornák közül – az állandó tömeg ellenére – továbbra is népszerűek (64%) a plázák és bevásárlóközpontok is.
A szezon már nálunk is a Black Friday napján indul
Az ajándékok beszerzését nem lehet elég korán elkezdeni. Október közepén már a megkérdezettek negyede nekiállt a beszerzésének, de a korai kezdés inkább a női vásárlókra jellemző.
Az internetezők 37%-a – kivetítve körülbelül 2,2 millió ember – a beszerzésekkel viszont már tudatosan megvárja a november végi Black Friday akciókat, bízva a jó ajánlatokban és a széles választékban. Ezt követően azonban az ajándékok beszerzése a többség (62%) számára akár egészen a karácsonyt megelőző utolsó napokig is elhúzódhat.
Várhatóan idén is minden második ajándékban lesz valamilyen ruházati cikk, ezt követik a népszerűségi versenyben a következők:
- játékok (44%)
- szépségápolási és kozmetikai termékek (42%)
- lakberendezési, barkács- és lakásfelszerelési tárgyak (31%)
- könyvek, filmek, zenék (27%)
- szórakoztató elektronikai eszközök (23%)
- okostelefonok, tabletek és kiegészítőik (23%)
- háztartási és konyhai eszközök (22%)
- számítástechnikai eszközök (19%)
- órák, ékszerek, divatkiegészítők (18%)
A tárgyi ajándékok mellett – főként a fiatalok körében – egyre népszerűbbek a vásárlási utalványok (15%), digitális termékek és előfizetések (10%), valamint a különböző élményajándékok (utazás, szórakozás, belépők, programok stb.) is.