Intelligens polcok
Az árukészlet ellenőrzése jelentős idő- és energiaráfordítást igényel, az alkalmazottaknak pedig gyakran az üzletben járkálva kell ellenőrizniük az aktuális helyzetet. Az „okos” polcok segítségével viszont nemcsak, hogy automatizálhatók a folyamatok, de akár a lopások is jobban megelőzhetők.
Az ilyen polcok ugyanis súlyérzékelő szenzorokkal vannak felszerelve és RFID-címkéket (Radio Frequency IDentification, áruba beépíthető rádiófrekvenciás azonosító) és RFID-olvasókat használnak a termékek és a raktárpolcok szkenneléséhez. Ennek köszönhetően azonnal figyelmeztetnek, ha az árukészlet fogyóban van, de akkor is, ha az adott termék nem megfelelően lett elhelyezve a vásárlói térben.
Áruelhelyezés optimalizálása
Bár vannak bizonyos logisztikai és marketing elvek a témában,)sokan mégsem foglalkoznak ezekkel, pedig így jelentősen megkönnyíthetnék a boltban való közlekedést és növelhetnék forgalmukat.
A térelemző, a sorok közötti távolságot is analizáló szoftverek és infravörös szenzorok segítségével hatékonyabb elrendezés alakítható ki, hiszen a tulajdonos láthatja, melyik terméknél időznek a legtöbbet a vásárlók, melyiket nézegetik, és melyiket vásárolják meg a legnagyobb arányban. Az így nyert adatok alapján pedig jobban eldönthető, mi kerüljön a polcsorok elejére, és mit helyezzenek el hátul.
Robotok alkalmazása
Elsőre kissé ijesztőnek tűnhet emberek helyett robotokat alkalmazni, valójában a gépi munkatársakkal jelentősen megkönnyíthetők az egyes munkafolyamatok.
A Lowe’s vállalat fejlesztése, az OSHbot nevű, angolul és spanyolul is kommunikáló robotok például segítenek a vásárlóknak megtalálni a keresett termékeket. Vagy akár tájékoztatják is őket az aktuális promóciókról és a készletekről.
Más üzletekben (például a Targetben) robotokat vesznek igénybe az üzletben történő „eltévedések” és a rosszul elhelyezett áruk felméréséhez, vagy a készletek monitorozásához. Az egyszerűbb leltározási feladatok átvételével pedig az alkalmazottak hatékonyabban, figyelmesebben szolgálhatják ki a vásárlókat.
Az ellátási lánc menedzsment optimalizálása
Az RFID és GPS szenzorok segítségével sokkal pontosabb adatok nyerhetők, így például látható, hogy az adott áru tárolása a megfelelő hőmérsékleten történik-e, vagy hogy mennyi időt vett igénybe az áruszállítás.
A kapcsolódó adatok birtokában „finomíthatók” az egyes folyamatok és még időben megelőzhetők az esetleges problémák, ezzel pedig csökkenthetők a többletköltségek.
A TATA Consultancy Survey és a Business Insider felmérése szerint az intelligens megoldásokat alkalmazó cégek 2013 és 2014 között 25%-os bevételnövekedést értek el.
A megfelelő ellátási lánc biztosításához és fenntartásához tehát elengedhetetlen a termék életútjának minél pontosabb nyomon követése, így a folyamat még hatékonyabb módon alakítható ki, és az áruk a lehető legrövidebb idő alatt juthatnak el a vásárlók kosarába - írja az m2mzona.hu.