Az utóbbi 3-4 évben az elektronikus kereskedelem látványosan és gyorsan nyer teret. (Tízszeres növekedést produkált egyetlen év alatt a hazai e-kereskedelmi piac.) Márciusban a Jófogás a harmadik leglátogatottabb magyar oldal lett, megelőzve ezzel a legtöbb híroldalt, szórakoztató felületeket, vagyis olyan platformokat, amelyeket az átlag fogyasztó szokás szerint napi rendszerességgel használ. A harmadik hely mintegy 2,1 millió egyedi látogatót jelentett adott hónapra, és egyáltalán nem biztos, hogy ez lesz az év rekordja, hiszen percenként 3-4 termék cserél gazdát, aminek eredményeként az első negyedévben dupla annyi tárgyat adtak el az oldalon, mint tavaly ilyenkor.
Nem mindegy, hogy mit mikor
Azt már számos külföldi és hazai példa bebizonyította, hogy gyakorlatilag mindent el lehet adni a neten, legyen szó akár egy egész falu kiadásáról, nicaraguai ritka pénzérméről vagy akár veterán kabrióról. Csak nem mindegy, hogy mikor hirdetjük.
Tisztán látszik, hogy a karácsony utáni hetek, illetve a nyár vége, ősz eleje igazán aktív időszakok a hirdetési piacon. Ennek pedig egyszerű okai vannak, egyrészt az ünnepek után sokan értékesítik régi dolgaikat, amiből valószínűleg újabbat kaptak, esetleg túlzottan kiköltekeztek, és ezért akarják eladni a feleslegessé vált tárgyaikat. A nyár vége, ősz eleje pedig leginkább az iskolakezdéshez köthető, a tavalyi évben például sokat tett ehhez hozzá az ingatlanpiac átalakulása.
„Már nyáron is azt láttuk, hogy óriási volt az érdeklődés az ingatlanok iránt mind eladói, mind vevői oldalon, az egyetemi ponthatárok meghúzása után pedig a kiadó lakások és szobák iránt nőtt meg a kereslet.Tavaly az ingatlan kategóriában 2,8 millió hirdetést adtak fel a Jófogáson, ami közel 50 százalékos növekedés az elmúlt évekhez képest. Az e-kereskedelemben ez a kategória különleges rész, már csak azért is, mert nemcsak az egyedi látogatók, hanem az irodák is használják, ezért szakemberekkel együttműködve fejlődtünk ezen a téren, aminek az egyik eredménye a kifejezetten ingatlankeresésre készített androidos mobilalkalmazásunk. Itt is megfigyelhető az a trend, hogy újabb társadalmi réteg kapcsolódott be a kereskedelembe” – állítja Palocsay Géza ügyvezető igazgató.
Új társadalmi rétegek új igényekkel
Az ingatlanpiaci változások hatására sokkal nagyobb számban jelentek meg az oldalon a fiatalok, nemcsak a hagyományos értelemben vett albérleteket, hanem lakótársakat is keresve. Az elmúlt években azonban ezek a felhasználók már a többi kategóriában is élen járnak. Ők azok, akik korábban inkább kidobták a használt tárgyaikat, vagy újat vettek a használt helyett.
„Két fő motivációt látunk, az egyik a pénz, a másik a környezettudatos gondolkodás. Sokat lehet spórolni egy-egy ügylettel, és jól jön egy kis plusz bevétel a hó végén. Ugyanakkor egyre inkább él az a szemlélet, hogy ami valakinek szemét, az a másiknak még lehet kincs. Vagyis ahelyett, hogy kidobnánk a régi mosógépet, inkább új gazdát keresünk neki. Ráadásul – főleg a fiatalok között – értékes minden, ami egyedi, és ennek is a legjobb tárházai az apróhirdetési oldalak” – avat be a részletekbe Palocsay Géza.
A fiatalok eltérő internetezési szokásai miatt az apróhirdetési oldalak mobil eszközökön is erősíteni kezdtek, a Jófogást például már ugyanannyian nézik mobilról, mint asztali gépről vagy laptopról. Az új igények kiszolgálására a hirdetési platformok már speciális – például ingatlanokra koncentráló – mobilalkalmazással is segítik az eladókat és a vevőket.