repülő taxi kifejlesztésével foglalkozó Lilium és Volocopter cég is a héten hajtott végre teszteket. Előbbi 2025-ig, míg utóbbi már két éven belül bevezetné a kereskedelmi légitaxi-szolgáltatást.
A Lilium a sugárhajtásra esküszik
A müncheni székhelyű tech-startup cég, a Lilium új felvételeket közölt légi taxijáról, melyeken a korszakalkotó találmány Németországban emelkedett az égbe – írja a Mirror.
A Lilium Jet elnevezésű jármű a világ első ötüléses, teljesen elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes lökhajtásos repülőgép. A légi járművet 36 teljesen elektromos sugárhajtású motor repteti, így nincs üzemi kibocsátása, míg vízszintes repülés közben a rendelkezésre álló kétezer lóerőnek csak kevesebb mint 10 százalékát használja.
A Lilium állítása szerint a repülőgép közel 100 km/h sebességgel képes haladni, és egyetlen töltéssel 300 kilométer távolságot tud teljesíteni.
Az űrkutatás egyik legnagyobb kihívását jelentő manőverét abszolválták
Noha nem ez volt a légi taxi bemutatkozó útja, ez volt az első alkalom, hogy a repülőgép a függőleges repülésről vízszintesre váltott, ami az egyik legnagyobb kihívást jelentő manőver az űrkutatásban.
A Lilium nem sokkal azután végezte el a tesztrepülést, hogy a cég befejezte első, müncheni gyártóüzemét, mely reményei szerint segít elérni azt a célt, hogy 2025-re kereskedelmi légitaxi-szolgáltatásokat kínálhasson a vállalat.
Daniel Wiegand, a Lilium társalapítója és vezérigazgatója elmondta: kézzelfogható, konkrét lépéseket tesznek annak érdekében, hogy a regionális légi mobilitással kapcsolatos elképzelésük valósággá váljon, és egyelőre a terv szerint haladnak.
Kínában önvezető légi taxit tesztelnek
Míg a Lilium a kereskedelmi légitaxi-szolgáltatást 2025-re tervezi, egy másik cég már két éven belül elindítaná saját programját. A Volocopter drónszerű repülő taxiját néhány napja Szingapúrban tesztelték – írja a Daily Mail.
A 18 propellerrel ellátott önvezető légi jármű működését a tesztrepülések alatt még pilóta felügyeli. A Volocopterben két utasnak és poggyászaiknak lesz hely. Alkotói remélik, hogy a technológia csökkenti a nagyobb városokban a forgalom okozta környezetszennyezést, és forradalmasítja a jövő közlekedését.
A Volocopter már végzett teszteket Dubajban, Helsinkiben, Németországban és Las Vegasban is, de a szingapúri próba a cég első kísérlete egy város szívében. A futurisztikus közlekedési eszköz két és fél percig repült a Marina Bay vize felett.
Szingapúrban az első közt vehetik majd igénybe a szolgáltatást, melynek kereskedelmi bevezetését kettő-négy éven belül várják. A Volocopter úgy tervezi, hogy az első helyszín után az összes forgalmas ázsiai városban elérhetővé teszi a légi taxit.
„Célunk, hogy Jakartában, Manilában és Bangkokban is bevezessük, mert nagy szükségük van rá, csakúgy, mint Indiában és Kínában” – mondta Florian Reuter, a Volocopter vezérigazgatója.
Már az első állomás is elkészült
A hét elején a Volocopter bemutatta Szingapúrban a VoloPortot, egy légitaxi-állomást a víz szélén, mely a le- és felszálló pálya mellett egy utasterminállal is rendelkezik.
Duncan Walker, a Skyports ügyvezető igazgatója és a Volocopter partnere úgy nyilatkozott: a légi taxik nem a tömegközlekedést helyettesítésére kerülnek forgalomba, hanem egy másik megoldásként.