A hagyományos reklámbevételek a megváltozott médiafogyasztási szokások miatt mára bizonytalanná váltak. A pandémia kitörésével európai szinten átlagosan 9%-kal, míg Magyarországon közel 16%-kal csökkentek a reklámpiaci kiadások egy év alatt. Ezzel párhuzamosan a célzott hirdetések szerepe gyorsan nő, amiben szerepe van annak is, hogy ez az eszköz megfelelően használva nagymértékben képes növelni a digitális reklámozás hatékonyságát és bevételszerzési lehetőségeit.
A pandémia hatása felgyorsította az e-kereskedelem növekedését, napjainkban ez a terület közel ötször gyorsabban növekszik, mint a bolti eladások, ezért ezt a digitális médiavállalatok is elkezdték beépíteni platformjaikba. Ezt megtehetik közösségi platformokon (pl. Instagram bolt), videó szolgáltatásokon, vagy az úgynevezett partnerprogramokon keresztül.
Az online média szereplőinek nyújtott felhasználói szponzoráció egy szintén növekvő bevételszerzési modell. A YouTube felhasználók például tagsági szinttől függően, de már akár 5 dollárért hozzáférést kaphatnak különleges tartalmakhoz.
Bár a gyorsan változó piaci környezet miatt még sok a kérdés, egyértelműen azonosítható pár kulcsfontosságú terület. A 2030-ban is sikeres médiaiparági szereplők több forgatókönyvre is felkészültek, és működésük rugalmas annyira, hogy változás esetén gyorsan tudnak adaptálódni egy új piaci helyzethez. Folyamatosan figyelemmel követik a piaci trendeket és a fogyasztói igények változását, nagy hangsúlyt fektetnek a technológiai innovációra, valamint adaptív szervezeti kultúrával és jól átgondolt partneri együttműködésekkel rendelkeznek – tette hozzá Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
A tanulmányban öt jól beazonosítható fókuszterületet határoztak meg a szakértők, amelyekre figyelniük kell a médiapiaci szereplőknek, ha a jövőben is meg akarják őrizni versenyképességüket:
1. Fogyasztói magatartás változása:
A fogyasztási szokások rendkívüli mértékben változnak, és ezeket az átalakulásokat a pandémia még inkább felgyorsította. A médiapiaci szereplőknek alkalmazkodniuk szükséges a megváltozott igényekhez, és ennek megfelelően kell stratégiájukat és szolgáltatási portfóliójukat kialakítaniuk.
2. Új fizetési technológiák megjelenése
Egyre magasabb a fogyasztók fizetési hajlandósága a prémium szolgáltatásokért, ugyanakkor a biztonságos és kényelmes megoldások iránti igényük is nő. Ezek új pénzügyi modelleket is hoznak magukkal, amivel a tartalomszolgáltatóknak is lépést kell tartaniuk.
3. Szabályozásnak való megfelelés
A szabályozási intézkedések – vagy azok hiánya - nagy mértékben fogják befolyásolni a piaci működést. A szereplőknek ezért folyamatosan figyelemmel kell kísérniük a piaci szabályozási mechanizmusokat és alkalmazkodniuk kell az új helyzetekhez.
A célzott hirdetések nagymértékben növelhetik a digitális reklámozás hatékonyságát és ezáltal javíthatják a bevételszerzési lehetőségeket. A technológia már adott hozzá, ugyanakkor a fogyasztói ellenállás és a szabályozási intézkedések korlátozhatják a benne rejlő lehetőségeket.
5. Partnerségek kialakítása
A piaci környezet növekvő komplexitásából, valamint a változások gyors üteméből kifolyólag egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a stratégiai együttműködések is.