Mivel a versenyszférában működő cégek sikere főként attól függ, hogy mekkora bevételre tudnak szert tenni, érthető, ha a dolgozókat is aszerint bérezzük, hogy milyen módon és mennyire járultak hozzá a cég sikeréhez. Az objektív teljesítménymérés segít abban, hogy az alkalmazottakat aszerint értékeljük és bérezzük, hogy milyen módon és mértékben járultak hozzá a cég szolgáltatásainak, termékeinek előállításához, eladásához.
Noha az objektív teljesítménymérés nagyon hasznos módszer, csak abban az esetben hatékony, ha jól kidolgozott mérőrendszert alkalmazunk a teljesítmény megállapítására. Az elsődlegesen fontos feladat egy olyan objektív, mindenkire vonatkozó teljesítménymérő rendszer felállítása, amely minden alkalmazott számára egyértelművé és nyilvánvalóvá teszi, hogy mit, mikor, hogyan, miért és milyen mennyiségben kell elvégeznie egy adott időszak alatt.
Ha van egy precízen kidolgozott, jól működő rendszer, amely minden alkalmazott számára jól átlátható és értelmezhető, azzal nemcsak a cég érdekében cselekszünk, de a dolgozók számára is lehetőséget biztosítunk arra, hogy minél jobb teljesítményt nyújtsanak, és ezáltal minél magasabb bevételre tegyenek szert.
Annak ellenére, hogy az objektív teljesítménymérés számos előnnyel járhat, hatékony működését több tényező is gátolhatja. Az objektivitás ellen hat, ha az értékelő skála, amelyen a dolgozókat értékeljük, nagyon szűk, vagyis általában mindig ugyanazzal a két-három számmal értékelünk mindig mindenkit.
Ha valóban értékelni akarjuk a teljesítményt, tudnunk kell differenciálni a dolgozók között és a havi teljesítmények között. Az objektivitás ellen hatnak az érzelmi tényezők is: hajlamosak vagyunk azoknak jobb minősítést adni, akik emberileg közelebb állnak hozzánk. De próbáljunk meg kizárólag a teljesítményre, a hatékonyságra koncentrálni a teljesítményértékeléskor. Fontos, hogy az értékelés során alkalmazott mutatószámok valóban az adott munkakörhöz tartozó teljesítményt mérjék, és a külső tényezők a lehető legkevésbé hassanak rá.
Szintén hibás azt gondolni, hogy csupán egy-két szempont figyelembevételével meg tudjuk állapítani valakinek a teljesítményét. Törekedjünk arra, hogy minél sokrétűbb, kifinomultabb szempontrendszer szerint értékeljük a teljesítményt! A jó objektív teljesítményértékelési rendszer mind a cég, mind az alkalmazottak számára előnyös lehet.
Fotó: freedigitalphotos.net