Az Opten céginformációs szolgáltató nemrég készült felmérése szerint csupán átlagosan 8-9 éves működésre számíthat az a vállalkozó, aki ma Magyarországon céget alapít. Szakértők szerint a rövid élettartam mögött a legtöbbször az áll, hogy a vállalkozások vezetői nem ismerik fel időben az egyes életciklusokkal járó problémákat.
Növekedési fázis
Ilyenkor a céglapítás utáni időszak alacsony tőkeigényét egy jóval több befektetést igénylő szakasz váltja föl. Ezzel együtt növekszik a kockázat is, hiszen a vállalkozás az eddigieknél sokkal inkább kitett az üzleti partnereknek, így ha azok késlekednek a fizetéssel, az komoly pénzügyi problémát is okozhat. Fontos, hogy már az elején tudd, hogyan fogod kezelni a követeléseidet.
Terjeszkedés
Meg kell találnod a megfelelő egyensúlyt, hogy a bevételeid lépést tudjanak tartani a bérköltségeiddel, illetve kellő számú alkalmazott álljon rendelkezésedre az igények kiszolgálására. Ha nem figyelsz, előbb-utóbb vagy vízfejjé alakul a vállalkozásod, vagy nem tudod időre teljesíteni a megrendeléseket.
Csökkenő eredmény
Bármilyen jól is csinálod, a céged életében mindig lesznek olyan szakaszok, amikor elkezd csökkenni az eredmény. Ha ez az állapot hónapokon át tart, akkor ideje elővenned a költségcsökkentési tervedet a fiókból. Nem csak kirúgásokról lehet szó, sok esetben például olyan szerződések felmondásával is sokat nyerhetsz, amelyeket még induláskor jónak tartottál.
Stagnálás
Talán még a visszaesésnél is rosszabb, ha a cég évek óta egy helyben toporog és képtelen a növekedésre. Ilyenkor ugyanis nincs elég ösztönzés a cég vezetése számára a változtatásra, hiszen működik minden így is. Ebben az esetben talán a munkavállalók motiválása is elegendő lehet, például a bérezési struktúra átalakításával, bónuszrendszerrel.
Külső problémák
Van olyan, hogy a céged teljesítményétől teljesen függetlenül csökkenni kezd az eredményed, mert a gazdaság zsugorodik, és a te lehetőségeid is összébb húzódnak. Ilyenkor csak akkor van esélyed a túlélésre, ha ez a helyzet nem ér váratlanul. Tervezz előre és tartalékolj, hogy a céged átvészelje a válságot.
Fotó: FreeDigitalPhotos