A startupokat egy mondatban úgy lehetne jellemezni, mint olyan induló vagy rövid ideje működő vállalkozásokat, melyek innovatív megoldásokat, technológiákat alkalmazva érnek el kimagasló sikert.
A startup vállalkozások alapításához és sikeréhez elengedhetetlenül fontos egy egyedi, innovatív, a piaci igényekkel összhangban lévő ötlet, amelyet ha okosan alkalmaznak a gyakorlatban, valódi sikereket érhetnek el. Az újonnan alapított cégnek már az alapításakor nem kisebb célt kell kitűznie magának, mint hogy a nemzetközi piacon érvényesüljön, és annak fontos résztvevője legyen. A startup cégek által nyújtott innovatív szolgáltatások csakis nemzetközi, globális szinten tudnak igazán érvényesülni.
A startupok általában kisebb, néhány fős vállalkozásként indulnak, majd a nemzetközi tendenciák és a piaci igények kielégítésének köszönhetően igen nagy és sikeres vállalkozásokká alakulhatnak.
Hogy a fejlődés valóban dinamikus legyen, egyedi módszereket kell alkalmazniuk a cégépítés terén, máskülönben a saját módszereik akadályozhatják a vállalkozást a fejlődésben. A jól működő üzleti modell megtalálásáig gyakran újra kell tervezni és gyökeresen át kell alakítani a vállalkozást, csak így érvényesülhetnek ugyanis nemzetközi szinten. Ennek érdekében a startupoknak fel kell ismerniük a piac igényeit, azok változását, és arra minél gyorsabban és megfelelően kell reagálniuk. Ha ezeket jól valósítják meg, akár 2-4 év alatt is hatalmas piaci sikeresek érhetnek el, és valódi piaci befolyásra tehetnek szert.
A startupoknak van még egy egyedi jellemvonása: az általuk birtokolt módszert vagy technológiát nem feltétlenül őrzik hét lakat alatt, hanem megosztják a közösség tagjaival fórumokon, közösségi oldalakon, blogokon, konferenciákon, ingyenes alkalmazásokban, közösségi irodákban.
Bár a startup igen friss fogalomnak számít, az ide tartozó cégek már a 60-as évek óta léteznek. Bölcsőjük az amerikai Szilícium völgy, ahol számos, az informatikával és a számítógépekkel foglalkozó cég indult, és ért el világsikereket. Ilyen startupként indult a Facebook, a Google és Twitter. De a sikeres nemzetközi startupok között magyar szereplőket is találhatunk. A legismertebbek a Ustream, a LogMeIn, illetve a Prezi, amelyek ma már maguk is újabb startupok létrejöttét segítik.
Fotó: FreeDigitalPhotos