Jump to content

Mi a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat?

2014. 06. 24. 08:53

A kereskedelemnek is megvan a sajátos szabályrendszere, amelyek betartása kötelező ahhoz, hogy igazságos és fair legyen a rendszer. Ha vállalkozást indítasz, ezeket ismerned kell, tudnod kell például, mit foglal magában a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak számít, ha a vásárlókat szándékosan tévesen tájékoztatjuk: rosszul tüntetjük fel az árat, vagy elhallgatunk egy feltételt. Szintén tisztességtelennek számít az agresszív kereskedelem, például a potenciális vásárlók túl gyakori telefonos megkeresése – olvasható a Gazdasági Versenyhivatal által üzemeltetett megfelelés.hu oldalon.

Megtévesztés lehet fogyasztó téves tájékoztatása – akár valótlanul feltüntetve például egy árat, akár elhallgatva egy fontos feltételt, agresszív pedig mondjuk a fogyasztók túl gyakori megkeresése. A feketelista pedig olyan esetekre vonatkozik, mint például gyógyhatás valótlan ígéretének tilalma vagy ingyenes szolgáltatás téves reklámozásának tiltása. Ezeket az általános kereskedelmi szabályokat bizonyos termékek és szolgáltatások értékesítése esetén (például élelmiszerek, gyógyszerek, étrend-kiegészítők, pénzügyi szolgáltatások) további előírások és tilalmak is kiegészíthetnek.

A szabályok betartását három hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal mellett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ellenőrzi. A versenyt érintő ügyek a versenyhivatalhoz, a pénzügyi szervezeteket érintők a PSZÁF-hoz, minden más ügy pedig a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz tartozik.

A Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik például a tévéreklám, a három megyénél nagyobb területen megjelenő sajtóhirdetés, illetve a nagy mennyiségben, nagy területen terjesztett szórólapok ügyének kivizsgálása is, ha azzal kapcsolatban probléma merül fel.

Fotó: FreeDigitalPhotos

Sikerescég.hu