Jump to content

Családi vállalkozások: veszély az utódlásban?

2014. 07. 04. 21:24

A családi vállalkozások komoly szerepet töltenek be a hazai gazdaságban, mind értéktermelés, mind foglalkoztatás terén, a generációs különbségek és az utódlás kérdése komoly kihívást jelent az ilyen cégek számára. Ez a kérdés hosszabb távon a hitelképesség szempontjából is kulcsfontosságú lehet.

Becslések szerint a magyar kis-, és középvállalkozások egyharmada áll generációváltás előtt, ugyanis a rendszerváltáskor alapított, és azóta is működő cégek egyre közelebb kerülnek ahhoz a ponthoz, hogy az eredeti tulajdonosok nem tudják, vagy nem akarják folytatni tevékenységüket. A gyerekek vihetik tovább az irányítást – vetődhet fel sokakban a gondolat – a helyzet azonban korántsem ilyen egyszerű. A fiatalok jelentős része ugyanis vagy nem érdeklődik az adott tevékenység iránt, vagy nem szívesen választja a vállalkozói létet: Magyarországon a 18 – 35 év közöttieknek kevesebb, mint 4 százaléka indít, vagy tervez saját vállalkozást, mely európai és amerikai viszonylatban is nagyon alacsony szám.

A generációváltás akkor sem mondható sima ügynek, ha amúgy a fiatalokban is meg van a szándék a vállalkozás továbbvitelére, vagy esetleg a családon kívülről érkezne egy jelölt a betöltendő pozícióra. Mik lehetnek a buktatók? Elsősorban az, ha az új vezető nem ismeri eléggé a vállalat, és a piac működését. A cég helyzetének nem megfelelően felmérése, az ez alapján kialakított rossz üzletpolitika könnyen akár a vállalkozás csődjéhez is vezethet. Nem szabad alábecsülni a személyes kapcsolatok erejét sem, hiszen elképzelhető, hogy az addig lojális ügyfelek a bizalomhiány miatt elpártolnak az új cégvezetéstől. Természetesen mindezek ellenkezője is könnyen előfordulhat: lehetséges, hogy a már kissé lelassult, rutinból működő szervezetnek pont megújulásra, innovációra, új termékek, szolgáltatások bevezetésére lenne szüksége. Az mindenesetre biztos, hogy a váltás mindig kockázatokkal jár, és a partnerek, ügyfelek még akkor feszülten figyelnek, ha később az aggodalmak megalapozatlannak bizonyulnak.

Ahogy a többi partner, úgy a bank is kockázatokat lát a váltásban, a cég körüli személyi bizonytalanságok éppen ezért általában negatívan hatnak a cég hitelképességére. Nem véletlen, hogy a bankok a hitelbírálat során nem csak a vállalkozás gazdálkodását vizsgálják át, hanem azt is, hogy a cégvezető mióta van jelenlegi pozíciójában. Ha például a két évvel ezelőtti mérleget nézzük, de az cégvezető csak fél éve kapta meg kinevezését – még ha egyébként tehetséges is - a szép számok nem az ő munkáját dicsérik, és a bank még nem tudja, hogy a jövőben hogy látja el a menedzsment a rá testált feladatokat.

Sokat segíthet, ha utódunk fokozatosan veszi át az irányítást, és előtte akár több évet is eltölt a cégen belül különböző pozíciókban. A jelölt szakmai felkészítése mellett erre azért is szükség van, hogy ki tudja építeni személyes kapcsolatait a vállalkozás ügyfeleivel, akik így a generációváltás követően már elfogadják őt, és partnerként tekintenek rá.

Fotó: FreeDigitalPhotos

Sikerescég.hu/Eco.hu