Jump to content

Családi vállalkozások és a generációs különbségek

2014. 07. 16. 09:42

A családi név és a családi vállalkozás még önmagában nem jelenti a hitelességet - sőt, a következő generáció tagjai szerint akár hátrányt is jelenthet. Közel 90 százalékuk ugyanis úgy látja, nekik keményebben meg kell dolgozniuk az elismerésért, mint másoknak.

Az új generáció ambiciózus, 86 százalékuk szeretne valami jelentős és különleges dolgot véghezvinni, 80%-uknak nagy ötletei vannak a változásra és a növekedésre - derül ki a nemzetközi adótanácsadó hálózat, a PwC legfrissebb kutatásából. A felmérésben 21 országban 200 olyan leendő vezetőt kérdeztek meg, olyanokat, akik nagy valószínűséggel átveszik majd a családi vállalkozás vezetését.

A generációk közötti váltás mindig is komoly kihívást jelentett egy családi vállalkozás életében, de a hibázás lehetősége sohasem volt ennyire nagy, mint most - derül ki a felmérés eredményeiből. Az előző generációváltás óta a világ nagyon sokat változott, és a változás üteme egyre gyorsul - ebben a piaci helyzetben kell megtalálniuk a családi vállalkozások jelenlegi és jövőbeni vezetőinek a helyüket.

Leginkább azok a vállalkozások vannak nehéz helyzetben, amelyek a legfiatalabbak, amelyek most alakulnak startupokból családi vállalkozásokká. Ezen cégek vezetői a legborúlátóbbak a saját kilátásaikat illetően: 20 százalékuk nem is várja, hogy vezethesse a családi vállalkozást, míg az összes megkérdezett esetében az így vélekedők aránya csupán nyolc százalék.

Az új generáció tagjai szerint a családi név és a családi vállalkozás még önmagában nem jelenti a hitelességet, sőt, a válaszadók 88 százaléka szerint nekik jobban meg kell dolgozniuk az elismerésért, mint másoknak. Ennek ellenére a válaszadók 59 százaléka a legnagyobb kihívásként a munkatársak tiszteletének kivívását tekinti.
Az ügyvezetővé válás ma már nem magától értetődő a családi vállalkozások esetében: a megkérdezettek 73 százaléka várja ugyan, hogy ő vezethesse a céget, de mindössze 35 százalékuk biztos abban, hogy ez így is lesz, míg 29 százalékuk kevés esélyt lát erre.

A kutatás eredményei szerint egyre gyakoribb a családi vállalkozáson kívüli tapasztalatszerzés: a fiatalabb generáció mindössze 7 százaléka követte szülei, nagyszülei példáját és szállt be egyenesen a családi vállalkozásba az iskolából kikerülve. 31 százalékuk előbb egyetemre ment, 14 százalékuk üzleti diplomát szerzett, és 46 százalékuk más cégnél is dolgozott, mielőtt szerepet vállalt a családi cégben.

Fotó: FreeDigitalPhotos

Sikerescég.hu