Jump to content

Tudatosabbá váltak a kkv-k

2014. 11. 04. 13:13

Egyre több cégvezető gondolkodik távlatokban és készít stratégiai tervet, a vezetők közel kétharmada egy-két évre tekint előre - derül ki a CIB Bank a kis- és középvállalati vezetők körében végzett Stafétabot kutatásából.

A GfK által a CIB Bank megbízásából végzett Stafétabot kutatásban 100 millió és 10 milliárd forint közötti árbevételű cégek vezetőit, tulajdonosait, 600 üzletembert kérdeztek. A reprezentatív felmérés szerint 2013-hoz képest 2014-ben több, a megkérdezett kis- és középvállalkozások 82 százaléka rendelkezik stratégiával.

A cégvezetők a korábbinál nagy arányban terveznek tudatosan az adott évben, 2013-ban az adott évre és 1-2 esztendőre a megkérdezettek 59 százaléka, míg 2014-ben 63 százaléka tervezett, ami a kutatók szerint óvatos optimizmusra ad okot, ugyanakkor 3-5 évre előre 17 százalékuk, 5 évnél hosszabb időtávra viszont csupán 2 százalékuk tekint.

A CIB Bank közleményében pozitívumként értékeli, hogy a tervet készítő vállalkozók 67 százaléka szükség esetén finomhangolást hajt végre a stratégián. Ennek okai között szerepel a vevők igényeinek változása, a versenytársak viselkedése és a külső szabályozás változása is. A megkérdezett cégek 64 százalékánál a vezető egyben tulajdonos is, közülük 48 százalék 5 évnél hosszabb ideig tervezi, hogy aktívan részt vesz a cég vezetésében, 41 százalékuk viszont már gondolkodott az utódlás kérdésén.

A felmérés szerint 2013-hoz képest 54 százalékról 64-re nőtt azoknak a vezetőknek az aránya, akik már ki is jelölték utódjukat. Ezen cégek 93 százalékánál a jelenlegi tulajdonos-vezető jelöli ki az utódot, és az esetek 89 százalékában családon belül találják meg a következő vezetőt. A kutatás rávilágít arra is, hogy a vezetők 51 százaléka egymaga dönt a pénzügyekkel kapcsolatos kérdésekben, stratégiai, marketing- és humánerőforrás-ügyekben többen átengedik ezt a lehetőséget.

A megkérdezett cégvezetők 69 százaléka úgy látja, hogy cége számára a minőség a legfontosabb versenyelőny a piacon, de sokak szerint az árszint, a jó kapcsolatok, a kiváló munkatársak is jelenthetnek előnyt a versenytársakkal szemben. A sikeres vállalkozás alapismérvei között legtöbben az elégedett, a visszajáró vevőkört említik, de sokan kiemelik a megbízhatóságot, és a jó stratégiát is.

Fotó: FreeDigitalPhotos

Sikerescég.hu/MTI