Elfogadták a 2016. évre vonatkozó ellenőrzési tervet, mely meghatározza a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a kormányhivatalok fogyasztóvédelemért felelős egységeinek az idei évi ellenőrzési területeit. A programot úgy állították össze, hogy a lehető leghatékonyabban lehessen kiszűrni a piacon lévő veszélyes termékeket, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat, és a fogyasztók érdekeit sértő szabálytalanságokat. A vizsgálatok közt helyet kaptak a korábbi években tapasztalt gyakran kifogásolt területek is, mint az árfeltüntetés, árfelszámítás, a szavatossági, jótállási kifogások intézése, a termékbemutatókon tapasztalt visszaélések, vagy épp az élet megóvásában jelentős szerepet játszó szén-monoxid riasztók vizsgálata.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság munkáját az idén egy speciálisan az online kereskedelem jogsértéseit kiszűrő, úgynevezett internetes labor segíti majd. Az uniós forrásokból megvalósult labor professzionális gépparkkal, és speciális szoftverrel rendelkezik, melyek hatékonyabbá teszik a fogyasztóvédelmi szakemberek munkáját abban, hogy kiszűrjék a szabálysértő, és fogyasztókat megtévesztő honlapokat. Ellenőrzik a digitális tartalmakat, az alkalmazáson belüli vásárlásokat, az ingyenes kipróbálásra kínált lehetőségeket, és a kuponokat értékesítő oldalakat is. A weboldalak ellenőrzése egész évben, folyamatosan zajlik majd, hogy a fogyasztók nagyobb bizalommal vásárolhassanak termékeket, szolgáltatásokat az interneten keresztül.
Rá is fér a fokozottabb ellenőrzés a szektorra, ugyanis hála a digitalizáció hatásainak, egyre többen kapnak rá a webshopok nyújtotta kényelemre Magyarországon is, így nem véletlen, hogy 2013-ról 2014-re több mint 20 százalékkal nőtt az internetes kereskedelemmel foglalkozók forgalma, és a 2015-ös év is hasonló bővülést hozhat. Egy jól felépített online bolttal lenullázható a szegényebb országrészek hátránya is, hiszen a kereslet nem korlátozódik a helyi lakosokra, és a belépési korlát is rendkívül alacsony, ugyanakkor a komoly fejlődést már ők sem ússzák meg beruházás nélkül.
Nem véletlen, hogy a piacban rejlő hatalmas potenciál miatt egyre több és több vállalkozás tevékenykedik a szektorban. A Bisnode a Magyarországon csomagküldő, internetes kiskereskedelem főtevékenységgel bejegyzett cégeket vizsgálta elemzésében. Az internetes kereskedelemben – sok más szektorral ellentétben – nő a cégek száma, amit az alacsony belépési korlátok is segítenek. Ma már számos olyan szoftver van, amelyekkel különösebb informatikai tudás nélkül webáruházat lehet létrehozni, azonban - mint a nagy cégek példája is mutatja – a jelentős árbevétel eléréséhez invesztálni kell. 2015. december 1-jén több mint 4000 cég tevékenykedett a szektorban, míg 2 éve ez a szám még a 3500-at sem érte el. Miközben az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő, a teljes kiskereskedelemben tevékenykedő vállalkozások száma csökken.