A CSV nem program, hanem üzleti megközelítés. Menedzsmentstratégia, amely mérhető üzleti értéket teremt az olyan szociális problémák azonosításával és kezelésével, amelyek kapcsolódnak a cég tevékenységéhez. Lehetővé teszi, hogy a társadalom a piaci versenyt használja fel a problémák megoldáshoz. A fogalmat Michael E. Porter és Mark R. Kramer vezette be egy, a Harvard Business Review-ban megjelent közös cikkben. Az elmélet szerint egy cég versenyképessége és a körülötte lévő közösség egészségessége kölcsönösen függ egymástól. Ennek felismerése és kihasználása a globális növekedés és kapitalizmus új hullámát szabadíthatja fel.
Költség helyett lehetőség
Egyes CSR-megközelítések az üzletet szembehelyezik a társadalommal, a külső szociális és környezeti sztenderdeknek való megfelelés költségeit és a programok anyagi fenntarthatóságának határait hangsúlyozva. A CSV viszont a cégek versenyképességének és profitabilitásának hajtóereje. Kihasználja egyedi erőforrásaikat és szakértelmüket, és ezáltal közösségi értéket teremt. Persze szükség van kompromisszumokra a környezeti célok és a rövid távú profitérdekek között, de egyértelműen elérhető versenyelőny a társadalmi értékek üzleti stratégiába építése révén.
Kritikusok szerint a CSV egyszerűen az a régi gazdasági igazság, hogy egyetlen vállalat sem működhet függetlenül a körülötte lévő világtól. Ha így is van, az biztos, hogy az elmúlt évtizedekben senki nem hangoztatta, hogy ahhoz, hogy a cégek túléljenek és fejlődjenek, működő infrastruktúrára, megbízható, kiszámítható beszállítókra, utánpótlásként felvehető képzett és tehetséges munkavállalókra és stabil jogi környezetre van szükségük. Vagyis egy élő és működő társadalomra és környezetre maguk körül, amelyért maguk is sokat tehetnek.
A kapcsolat tart életben
Ma a cégek jelentős része számos fenntarthatósági kérdést próbál meg kezelni – a jegesmedvék megmentésétől a beteg gyermekekig –, ami elvonja őket attól, hogy azokra a területekre koncentráljanak, ahol a legtöbbet tehetnének mind üzleti, mind társadalmi szempontból. A CSR-programok sok esetben a hírnév megszerzéséről, a jól kommunikálható, „szerethető”programok felkarolásáról szóltak-szólnak, és csak érintőlegesen (vagy úgy sem) kapcsolódnak az adott szervezet tevékenységéhez. Ez persze nem is alapvető elvárás, de a kapcsolódás a programokat értelmessé teszi a szervezetek számára, aminek kulcsfontosságú szerepe van abban, hogy azok hosszú távon is fennmaradjanak.
A CSV képes lehet a szervezetek beruházásait a saját közösségük felé irányítani, és létrehozni azokat a kapcsolatokat, ahol az üzleti érdek és a társadalmi felelősségvállalás közvetlen kölcsönhatásban működhet. Segítségével a cégek eredményesebbé válhatnak, miközben sokkal nagyobb hatást képesek elérni, mint egyszerű jótékonysággal.