Már július elejétől elérhető a Rendelkezési Nyilvántartás, amelynek segítségével több mint 90 közigazgatási ügytípushoz adhatsz le elektronikusan meghatalmazást. Ahhoz, hogy elektronikusan készíts meghatalmazást, elég egy ügyfélkapu-regisztráció. Ha telefonon keresztül is szeretnél élni ilyen lehetőséggel, akkor előbb személyesen kell bemenned valamelyik kormányablakba, és ott kérni egy 8 számjegyű telefonos azonosítót, és ehhez tartozó jelszót.
Ezzel az azonosítóval és jelszóval később bármikor ügyintézhetsz, nem évül el, nem kell újra igényelni. Ráadásul ez az egész rendszer teljesen ingyenes, és a 1818-as telefonszám hívása is, amin keresztül akár a strandról, vagy kocsiban ülve is meghatalmazhatsz valakit, hogy járjon el az ügyedben. A meghatalmazás vissza is vonható.
Aki persze nagyon szereti a papíralapú megoldásokat, annak nem kötelező átállnia elektronikusra, ez pusztán egy lehetőség.
Mint egy bankban
Ugyanúgy, mint a banki szolgáltatásoknál, a Rendelkezési Nyilvántartásról is minden hónapban értesítési számlakivonatot kapnak az igénylők. Ennek Időszaki Értesítési Szolgáltatás a neve. Rendelkezési Nyilvántartáshoz csatlakozott a Posta és a NAV is.
Ez azért fontos, mert az egyes hivatalok közötti együttműködés elengedhetetlen egy korszerű, a digitalizációban rejlő lehetőségeket kihasználó, az állampolgárok életét jelentősen megkönnyítő közigazgatás megteremtéséhez - hangzott el a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) sajtó-háttérbeszélgetésén.
A közeljövőben ezt a lehetőséget szeretnék kiterjeszteni, hogy földhivatali, vagy akár nyugdíj-ügyeket is lehessen ilyen módon intézni.
Már vállalkozók is
Jelenleg csak magánszemélyek és egyéni vállalkozók élhetnek ezzel a lehetőséggel, de hamarosan már a cégek is adhatnak elektronikus meghatalmazást. Egyéni vállalkozók 7 ügytípusban adhatnak ilyen meghatalmazást, akár kollégának, akár könyvelőnek, magánszemélyek pedig 91 ügytípust intézését bízhatják rá másra.
Az elektronikus ügyintézések népszerűségét és létjogosultságát az is bizonyítja, hogy jelenleg 2,3 millió magyarnak van már ügyfélkapuja. Egyre több ügyet intézhetünk elektronikusan is, de természetesen mindig maradnak majd olyan ügyletek is, amiket kizárólag személyesen lehet majd elintézni. Például a házasságkötést.