A sharing economy (magyarul megosztás alapú gazdaság) kifejezés kezd beépülni a mindennapi szókészletbe. Ami nem véletlen, hiszen az olyan globális óriások, mint az Uber, vagy az Airbnb hazánkban is meghonosították az Nyugat-Európában és az USA-ban már dübörgő internet alapú üzleti modellt. (Ez egyébként a mai gazdaság egyik kulcsszava, az Apple vezére szerint.)
A megosztáson alapuló bizniszek lényege, hogy szakítva a hagyományos cégek működési gyakorlatával, kisvállalkozókat szerveznek közösségbe, akiknek a szolgáltatását online közvetítik a felhasználók, „ügyfelek” felé.
Hazánkban is egyre népszerűbb
Az Uber felhasználói oldalról hatalmas siker volt itthon, és hasonlóan népszerű az Airbnb is. Vannak azonban Magyarországról induló startupok is, melyek szintén egyre nagyobb eredményeket érnek el. Az egyik legismertebb ilyen cég a Rendi, amely a közlemúltban komoly tőkeinjekciót is kapott, a Conor Seed Capital Kockázati Tőkealap közel 50 millió forintot fektetett a cégbe. A havi több száz megbízást teljesítő Rendi idén ősszel megkezdi a nemzetközi terjeszkedést is.
Szintén kapott már befektetést a Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást közvetít a neten keresztül – egyelőre a fővárosban. A Prosperitás Tőkealaptól kapott közel 50 millió forinttal a startup ugyancsak a külföldi piacokra tart, a közeljövőben indulnak el első körben Bécsben, Ausztriában. Velük szemben friss cég az EZ Expressz, mely közösségi futárszolgáltatást kínál, tehát a futárok az Uber sofőrökhöz hasonlóan saját autóval, kisvállalkozóként, online megrendelésre fuvaroznak. A futárcég jövőre már szintén a nemzetközi piacra lépne.
Érdekes hazai kezdeményezés még a Yummber, mellyel akár a szomszéd nénihez is beugorhatunk mebédelni, illetve mi magunk is megoszthatjuk főztünket másokkal. A BeeRides platformjával pedig a repülőgépen leparkolt autónkat adhatjuk bérbe, arra az időre, amíg mi külföldön tartózkodunk.