A startupok alapvető célja az, hogy egy egyedülálló és innovatív ötletből nemzetközi szinten sikeres vállalkozást valósítsanak meg. A legnagyobb kihívást azonban kevésbé az újszerű ötlet megtalálása, hanem inkább a határok átlépése jelenti.
„Az anyanyelven, ismert környezetben induló vállalkozások számára az új országok meghódítása nyelvi, kulturális, kapcsolati, piacismereti és pénzügyi szinten is komoly feladatot jelent. Gondoljunk csak bele abba, hogy még a mai online környezetben is mennyire sokat jelent egy új üzleti kapcsolat megteremtése során a személyes találkozó, bemutatkozás lehetősége” – tájékoztatott Németh Balázs, a K&H Változáskezelés divíziójának vezetője.
Mint mondta, a Start it @K&H inkubátorban ezért éppen ezeket a hiányosságokat, nehézségeket beazonosítva készítik fel a startupokat, hogy a hathónapos kurzus végén a globális megméretésre érett vállalkozások kerüljenek ki. A kiválasztott 13 startup folyamatos üzleti képzést és iparági szakértők mentorálását kapja, bekerül a K&H hazai és nemzetközi kapcsolatrendszerébe, és anyacégük, a KBC által hat éve sikeresen működtetett nemzetközi inkubátorban is részt vehet.
„Ahhoz, hogy egy startup fel tudja kelteni a potenciális vevők érdeklődését, ügyfeleket szerezzen, bevételt generáljon, és önálló lábra állhasson –tehát ne függjön mindenáron a befektetői tőkétől, valamint mind a befektető, mind a saját maga elégedettségét biztosítani tudja –, elengedhetetlen minél hamarabb megtervezni, felépíteni és működtetni a sales-marketing gépezetet. Ez jelentheti ugyanis a hidat ahhoz, hogy a lelkes startupokból ne csak sikeres helyi kkv-k, hanem olyan „scaleup” cégek váljanak, amelyekben akár nemzetközi befektetők is komoly lehetőséget látnak” –hangsúlyozta Bukits Róbert, a startupok növekedési fázisának felgyorsításában tevékenykedő Infinityn International alapító-ügyvezetője, a Start it @K&H együttműködő partnere.
Növekedést gyorsító tippek startupoknak:
- Ideális ügyfél meghatározása: Fontos belelátnunk az ideális vevő döntéshozatali folyamatába, hogy hogyan, miért, és mikor hoz meg egy olyan döntést, amikor utánanéz és megvásárol egy adott megoldást/szolgáltatást. Ezek ismeretében tudunk megfelelően reagálni igényeire és pontosan meghatározni, hol, hogyan és milyen üzenetekkel érjük el.
- Az ismertség fél siker: a startupok számára elengedhetetlen, hogy a vevők körében minél hamarabb felkeltsék az érdeklődést a téma/termék iránt, valamint a bizalmat a startup iránt.
- Nemzetközi terjeszkedési terv: már a korai fázisban szükséges azon gondolkozni, hogy hogyan valósítható meg a nemzetközi terjeszkedés és bevétel.
- A digitális tér maximális kihasználása: a kommunikáció mellett értékesítési oldalról is érdemes proaktívan kiaknázni a digitális és a közösségi média felületeket, hogy még a döntési fázist megelőzően, minél koraibb szakaszban tudjunk bekapcsolódni a potenciális vevők vásárlási folyamatába.
- Lead (vevőjelölt) generálás inbound marketingen keresztül: értékes és releváns tartalommal felkeltjük a potenciális ügyfelek figyelmét, majd az érdeklődési fázisba léptetjük őket. Ezt követően folyamatos bizalomépítési lépéseken keresztül vásárlás-közeli állapotba juttatjuk őket, ahonnan már egy értékesítési kolléga átveheti a lehetőséget az üzlet megkötéséhez.
- Összehangolt sales-marketing gépezet: már a kezdeti stádiumban el kell kezdeni a sales-marketing gépezet összehangolt kiépítését, „all-in-one” támogató technológia bevezetését és folyamatos működtetését, hogy a kezdeti tőkebefektetést követően is működjön a startupban rejlő érték kiaknázása ügyfélszerzés, ügyfélmegtartás és bevételnövelés formájában. Így biztosítható, hogy fenntartható növekedési pályára tudjon állni a startup.
- Partnerség: egyetlen startup sem lehet önmagában sikeres. Meg kell találni a megfelelő partnereket, akik tőkével, tudással, tapasztalattal, módszertannal, technológiával, kapcsolatrendszerrel és azonnal elérhető, a helyi kultúrát és nyelvet beszélő kiegészítő szakértő erőforrásokkal tudják gyorsítani a startup növekedését.