A visszaélések és az agresszív adótervezés kiküszöbölése érdekében az MLI rendelkezései megszabnak bizonyos kötelező módosításokat is, amelyeknek be kell kerülniük a frissülő megállapodásokba. Ilyen minimumszabály például az új bevezető szöveg alkalmazása vagy az ügyletek célját vizsgáló teszt, de a vitarendezési mechanizmusok is kötelező jelleggel egyszerűsödnek majd az új kettős adós egyezményekben.
"Fontos kiemelni, hogy ahhoz, hogy egy kétoldalú egyezményt módosítson az MLI, nemcsak mindkét ország aláírása és ratifikációja szükséges, hanem az is, hogy az országok megjelöljék egymást a megváltoztatni kívánt egyezmények listáján" - mondta el Póczak Ferenc, a Deloitte adó- és jogi osztályának igazgatója és nemzetközi adócsoportjának vezetője.
Az MLI az ötödik ország ratifikációját követő 4. hónap első napján lép életbe. Elsőként Ausztria iktatta törvénybe az Egyezményt tavaly szeptemberben, majd a Man-szigetet, Jerseyt és Lengyelországot követően Szlovénia 2018. március 22-én ratifikálta azt. Ennek eredményeképpen a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemrég bejelentette, hogy az MLI 2018. július 1-jével életbe lép a fenti országok között.
Érdekesség, hogy az öt ország összesen három kettős adós egyezményt jelölt meg változtatásra, ezáltal egyelőre csak az osztrák-lengyel, az osztrák-szlovén és a lengyel-szlovén egyezmény változik majd az MLI hatására. Feltételezve, hogy Magyarország lenne a következő, amely törvénybe iktatja az Egyezményt, akkor a ratifikációt követő 3 hónapon belül Ausztriával, Lengyelországgal és Szlovéniával frissülnének kettős adós egyezményeink.
Az MLI rendelkezéseinek megfelelően, a frissített egyezmények 2019-től lesznek hatályosak.
Júliusban életbe lép a Multilaterális Egyezmény
A Magyarország által is aláírt Egyezmény különlegessége, hogy egyszerre módosítja a kettős adóztatás elkerülésére megkötött több, mint ezer kétoldalú adóegyezményt.
(Forrás: sikeresceg.co.hu/Fotó: pixabay.com)