Jump to content

Ezért kerül ennyibe az üzemanyag

2018. 08. 13. 14:30

Hektikus képet mutatnak a hazai üzemanyagárak. Az utóbbi időben többször emelkedett a kutakon az üzemanyagok ára, mint ahányszor csökkent. Az autósokat leginkább érdeklő kérdés az, mi határozza meg a hazai üzemanyagárakat hazánkban?

A legfrissebb, pénteki hír szerint piaci zavarokat okozhat az Irán kőolaj- és földgáziparát sújtó amerikai szankciók bevezetése a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése szerint. A z IEA rámutatott: a kőolaj világpiacára „visszatért a nyugalom”, de lehet, hogy nem bizonyul tartósnak ez a helyzet.

Amikor az Irán elleni szankciók majd novemberben hatályba lépnek, és ezzel együtt kitermelési problémák lehetnek máshol, a világpiaci kínálat fenntartása nagyon nehéz feladatnak bizonyulhat – figyelmeztettek az energiaügynökség szakértői.

Mint ismeretes, az Egyesült Államok felszólította a világ országait, hogy november 4-től szüntessék meg iráni nyersolajimportjukat, vagy büntetőintézkedésekre számíthatnak.

Krízishelyzet

Irán a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) harmadik legnagyobb kitermelője, napi négymillió hordó kőolajat hoz fel a föld mélyéről, ami a globális kínálat négy százalékát teszi ki. A Nemzetközi Energiaügynökség emlékeztetett, hogy az előző szankciós időszakban napi 1,2 millió hordó kőolaj esett ki a globális exportból, de ezúttal még nagyobb lehet a csökkenés.

Az energiaügynökség becslése szerint a kőolaj iránti globális kereslet idén napi 1,4 millió hordóval, jövőre pedig 1,5 millió hordóval emelkedhet. A globális kínálat júliusban, napi átlagban 300 ezer hordóval, 99,4 millió hordóra nőtt. Az OPEC-tagállamok kitermelése stabil maradt, 32,18 millió hordó volt júliusban is, ezen belül Szaúd-Arábia 110 ezer hordóval kevesebbet termelt, ám ezt az Egyesült Arab Emírségek, Kuvait és Nigéria kitermelésének emelkedése ellensúlyozta.

Magyar kilátások

Júliusban azt közölte a Magyar Ásványolaj Szövetség, hogy várhatóan 85-100 dollár között lesz a kőolaj hordónkénti világpiaci ára idén, s nem tartottak valószínűnek jelentősebb drágulást. A világ kőolajigénye egyetlen nap körülbelül százmillió hordó, és ennyit ki is termelnek. Így a mostani áremelkedés hátterében nem a források hiánya, hanem politikai okok állnak, konkrétan a venezuelai és az iráni helyzet.

Emlékezetes, egyetlen év alatt drágult 45 dollárról 80 dollárra a kőolaj, amit a Magyar Ásványolaj Szövetség mind a kitermelők, mind a fogyasztók számára elfogadható árnak tart, így az stabilizálódhat. 

Bonyolult árképzés

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője a hirado.hu-nak elmondta, az utóbbi időkben „szakadtak az olajárak”, még ha ez a benzinkutak áraiban nem is látszódott. Hangsúlyozta, fontos tudni, hogy az olajárak ugyan befolyásolják a benzinárakat, de nem egy az egyben. Ugyanis azt is figyelembe kell venni, hogy finomítói árréseket használnak ezen a piacon. Ez pedig azt jelenti, hogy van, amikor esnek az olajárak, de tágulnak a marginok, azaz a finomítói árrések, s ebben az esetben semennyit nem csökken a benzinár. Ez ugyanis függ attól, hogy milyen kereslet-kínálat van, illetve hogy a nyáron vannak karbantartási munkálatok, amikor néhány finomító leáll, és emiatt csökken a kínálat.  Ha viszont ebben az időszakban erős a kereslet, akkor fölfelé mennek az olajárak – fejtette ki az elemző.

Elmondta, a gázoljanak és a benzinnek külön jegyzése van: az egyik a mediterrán régió, a másik pedig egy északi. Ezeknek nemzetközi áraik vannak. A következő nehezítő tényező – fogalmazott, hogy ezt az árat dollárban jegyzik. Tehát, ha a dollár gyengül, olcsóbb lehet a kőolaj ára, ha pedig emelkedik, akkor drágább. S ehhez jön még az áfa tartalom, más egyéb adó, amik fix költségek.

Suppan Gergely szólt arról is, hogy van még egy nagykereskedelmi és kiskereskedelmi árrés is, amiknek az a következménye, hogy – akár Budapesten belül is – eltérő a kutakon a benzin ára. Nem szabad elfelejteni azt sem – mondta –, hogy a forintot mi az euróval szemben mérjük. Ha az stabil, de az euróval szemben a dollár emelkedik, akkor az olaj abban az esetben is drágul, ha forint nem gyengül.

Így tevődik össze a hazai benzinár

Három fő alkotórész határozza meg a magyarországi benzin árát:

  1. meghatározó a forint/dollár árfolyama,
  2. a finomított termékek jegyzésárai,
  3. és az üzemanyagárak összetétele.

 

Ahhoz, hogy az olajárak alakulását tökéletesen kövessék az üzemanyagárak, először az kell, hogy az olajár változás megjelenjen a benzin és a gázolaj jegyzésárakban is. Ehhez jön a forint/dollár árfolyamának alakulása. Ez jelentősen ráerősíthet az olajár-esésre, vagy éppen teljes egészében ki is olthatja azt. Például amíg 2014 januárja óta a finomított termékek jegyzésárai 60-70 százalékkal csökkentek dollárban, addig a forint a dollárral szemben 36 százalékkal értékelődött le. Azaz a finomított jegyzésárak csökkenésének jótékony hatását nagy részben elvitte a forint leértékelődése.

A harmadik fő tényező pedig a hazai üzemanyagárak összetétele. A termelői ár mindössze a harmadát teszi ki a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árának, a jövedéki adó és az áfa viszont jórészt a felét.

Ennyi az adó

A hazai jövedékiadó-mérték 2016-os szabályozása szerint a Nemzeti Adó és Vámhivatal folyamatosan monitorozza, és negyedévente megállapítja a gázolaj és benzin jövedéki adójának mértékét. A 2018. második negyedéves monitorozás eredménye értelmében 2018. április 1-jén nem változik a gázolaj termék jövedékiadó-tartalma, marad a 110,35 forint/liter mérték, ebből a visszaigényelhető rész továbbra is 7,00 forint literenként.

A jogszabály szerint – ha a kőolaj világpiaci hordónkénti ára tartósan ötven dollár alá csökken, akkor – a benzin adója 125, a gázolajé pedig 120,35 forintra nő. Mindez azt jelenti, hogy a hazai üzemanyagáraknak alulról van korlátja. Hiába esik az olaj világpiaci ára például tíz dollárt, a hazai benzin és gázolaj áraknál nehezen képzelhető el, hogy kétszáz forint körüli szintekre essenek, hiszen ebben az esetben már csak az adók képeznék az árat.

Ezekből látható, hogy miért nem tapasztaltak a hazai autósok a benzinkutakon az olajár eséséhez hasonló csökkenést az üzemanyagárakban.

Ennyit fizetünk most az üzemanyagért

 A Mol Nyrt. közlése szerint jelenleg a benzin literenkénti átlagára 398, a gázolajé 402 forint. A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.

(Forrás: sikeresceg.co.hu, profit7/Fotó: pixabay.com)