A felmérés készítői arra voltak kíváncsiak, hogy a cégvezetők mit tartanak a digitális átalakulás, a kulcstechnológiák és a szervezeti változások legfontosabb mozgatórugóinak, illetve milyen üzleti tervekkel készítik elő a digitalizációt. A válaszadók háromnegyede mondta, hogy a digitális stratégia kiemelt helyen szerepel a tervei között. Egyes szektorokban, mint a pénzügy és a technológia még ennél is magasabb ez az arány.
2019 az igazi változások éve lesz
A digitális transzformáció szinte végigsöpör majd az egyes ágazatokon. Napjainkra ugyanis a cégek valóban felismerték, hogy ezek a fejlesztések is elengedhetetlenek az üzleti sikerhez, így a technológiai innovációk, mint az AI (Artificial Intelligence), az ML (Machine Learning) vagy a blokkláncok mára eljutottak a hype-tól a valós gyakorlati felhasználásig. A vállalatok vezetői igazi értékteremtő erőt látnak bennük, amikbe érdemes, sőt szükséges befektetni.
A cégek többet is befektetnének
A válaszadók több mint 80 százaléka úgy gondolja, hogy a következő 12 hónapban növelni fogja befektetéseit a digitális technológiákba. Több mint kétharmaduk pedig azt állította, hogy az elmúlt 3 évben nőtt a vállalat haszna a digitális stratégiák alkalmazása révén.
A megkérdezett vezetők 36 százaléka mondta, hogy az AI és a ML jelentős szerepet játszik a digitális stratégiájukban, és 45 százalékuk azt prognosztizálta, hogy az új technológiák a következő 3 évben továbbra is meghatározó szerepet töltenek be a társaságuknál.
A digitális átalakulás versenyképességi tényező: a megkérdezettek 70 százaléka állította, hogy a digitalizáció nagyobb agilitáshoz vezet. Még ennél is többen gondolják, hogy egy modern IT infrastruktúra magasabbra pozicionálja a cégüket.
A legtöbb társaság még mindig az első lépéseknél tart, 60 százalékuk szerint a kérdés már évek óta terítéken van. Kevesebb mint harmaduk mondta, hogy a cégük „digitálisan rendben van”. A kutatásból az is kiderült, hogy egyes vállalatoknál a IT és a digitális stratégia különbsége csupán terminológiai kérdés és egymás szinonimáiként használják a két fogalmat.
A kulturális átalakulás elengedhetetlen a digitális transzformációhoz: a cégvezetők legalább 40 százaléka szerint kiemelten fontos a szervezeti struktúra átalakítása, ehhez pedig meg kell ismerni a legújabb toborzási stratégiákat és képezni kell a tehetségeket - írja az m2mzona.hu.
A munkaerőhiány itt is akadályozó tényező
Czibók Zoltán, a DXC Technology Hungary ügyvezetője kiemelte: a digitális stratégia kialakítása nemcsak az IT, hanem a teljes szervezet ügye. Olyan üzleti stratégiának kell lennie, ami a digitális világ lehetőségein ül, és abból táplálkozik. Így a digitális stratégia az üzleti stratégia szerves része kell, hogy legyen.
Ezen túl a kultúraváltás szerepére hívta fel a figyelmet, hiszen ez gyakran hosszú évekig tartó a szervezet teljes egészét érintő folyamat. Ennek kialakítása során nemcsak az új munkatársakra, illetve a már digitálisan érzékeny kollégákra, hanem a még partvonalon mozgókra is figyelni kell. A szervezet egészét kell a helyes irányba terelni.
Erre rímel, hogy bár szinte minden megkérdezett arról számolt be, hogy a digitalizáció kiemelt feladatot jelent 2019-ben, a válaszadók szerint több akadálya is van a digitális stratégia bevezetésének. Legfőbb problémaként a biztonsági szempontokat és a hiányzó erőforrásokat jelölték meg. Minden harmadik válaszadó a megfelelő digitális készségekkel rendelkező munkavállalók hiányát jelölte meg fő akadályként.