Egy vállalkozás beindítása és működtetése olyan, mint egy repülőgép irányítása – számos funkciót kell egyidőben vezérelni, amelyek egyaránt fontosak, és csak akkor tud felszállni a repülő, ha ezek mindegyike megfelelően működik. Eközben azonban még a legnagyobbakkal is előfordul, hogy hibáznak – derül ki a Cápák között üzleti show befektetőinek vallomásából. A nemzetközi szinten is ismert és elismert üzletemberek tapasztalataiból és az általuk mentorált, fejlesztett vállalkozások fő hibáiból, valamint a K&H Bank több mint 30 évnyi tapasztalatából azonban sokat lehet és érdemes tanulni, ezért a K&H, a Cápák között versenyzőinek pénzügyi mentora összegyűjtötte a legjellemzőbb hibákat, hogy a vállalkozások ne csak beindítsák a saját gépüket, de repülni is tudjanak vele.
Ezek a kezdő vállalkozások fő hibái – legalábbis a K&H szakértőinek tapasztalata szerint:
- szemellenző: nemcsak a szülők elfogultak a gyerekükkel szemben, bizony sok esetben a vállalkozások is olyannyira a saját cégükre, termékükre fókuszálnak, hogy eközben nem valósan, a piachoz igazodóan ítélik meg cégüket, terméküket és annak értékét. Érdemes ezért folyamatosan nyomon követni a piaci igényeket, változásokat.
- csőlátás: főként a fejlesztést igénylő termékeknél jellemző, hogy aki már hosszú hónapok – akár évek – óta egy adott probléma megoldására fókuszál, gyakran éppen emiatt nem veszi már észre az akár nyilvánvaló megoldást. Ha úgy látjuk tehát, hogy elakadtunk, mindig sokat segíthet, ha valaki külső szemmel ránéz a problémánkra.
- sokat akar a szarka: mivel a vállalkozás sikeres működtetése sok időt és energiát igényel, minél jobban elaprózzuk magunkat, annál kevésbé fogunk célt érni. Sokkal nagyobb értéke van ugyanis annak, ha egy valamit csinálunk igazán jól, mintha 4-5 közepesen gyengét.
- modern polihisztorok: mivel az induláskor napi szinten számtalan gyors döntést kell meghozni, ezért szinte elkerülhetetlen, hogy a vállalkozást érintő ügyek ne egy kézben legyenek. Idővel azonban érdemes felülvizsgálni, hogy milyen feladatokat lehet delegálni, illetve olyan szakembereket felvenni vagy külső tanácsadóként alkalmazni, aki egy-egy – gazdasági, jogi, pénzügyi, technológiai, kereskedelmi, marketing, stb. – szakterülethez jobban értenek. Így arra koncentrálhatsz, amihez a legjobban értesz.
- hol vannak a vevők?: sok vállalkozás esik abba a hibába, hogy a lehető legjobb terméket akarja létrehozni, ezért annyira a fejlesztésre helyezi a hangsúlyt, hogy közben nem fordít időt, energiát az üzletszerzésre. Így mire elkészül a termék, a cég csődbe megy, hiszen nincs kinek értékesíteni. A termékfejlesztés mellett ezért egyszerre és ugyanannyi energiát kell a piacszerzésre is fordítani.
„Egy vállalkozás elindítása vagy bővítése izgalmas, de egyben kihívásokkal teli feladat. Ahhoz, hogy ez az időszak minél zökkenőmentesebb és gördülékenyebb legyen, kulcsfontosságú a megfelelő szakemberek megtalálása, akik a cég igényeire szabott tanácsadással tudják segíteni a vállalkozókat. A K&H: üzletet ide! program weboldalát, az uzletetide.hu oldalt éppen ezzel a céllal újítottuk meg idén, hogy a vállalkozásindítástól a marketingen át a pénzügyekig minden, a cég működtetésével kapcsolatos hasznos információ egy helyen, bárki számára elérhető legyen, jelentős időt megspórolva ezzel a kkv-knak” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv szegmens marketing vezetője.