Manapság nem számít szokatlannak, ha valahol mesterséges intelligenciát (artifical intelligence, AI) használnak a készletek beszerzéséhez vagy az új termékek piacra dobásához. Ha egy vállalat megfelelően használja ki a dolgok internetében rejlő lehetőségeket, hamar versenyelőnybe kerülhet más piaci szereplőkkel szemben. A „képletből” azonban sokszor kimarad az emberi tényező, holott a szakemberek továbbra is szerves részét kell, hogy képezzék a marketingstratégiának és folyamatoknak.
Az IoT-ra (Internet of Things) sokan olyan „tényezőként” gondolnak, ami összeköti a felokosított vagy „teljesen okos” városokat, lehetővé téve ezzel például az egészségügy távoli felügyeletét vagy az ellátási lánc hatékonyságának növelését. Az AI algoritmusok pedig segíthetnek monitorozni az intelligens közlekedési lámpákat vagy akár az áruszállító kamionokat. Nem beszélve a vásárlói szokásokról, az üzletekben töltött időről, a szerteszét hagyott bevásárlókocsikról, a megnyitott e-mailekről vagy a weboldalak böngészési adatairól.
Az adatok elengedhetetlenek
Az IoT egésze üzleti szempontból az adatok gyűjtését jelenti. Az üzleti sikerhez azonban ez önmagában nem elég. Olyan adatszakértőkre, adattudósokra van szükség, akik képesek a valós időben nyert információk megfelelő feldolgozására, elemzésére és tisztítására. A big data, vagyis a nagy mennyiségű adatgyűjtés és -elemzés többet jelent, mint a szenzoroktól érkező számsorok halmazát. A vásárlói élmény növeléséhez például szükség van az úgynevezett kritikus adatok meghatározására is. És ez az, ami sok esetben hiányzik a kapcsolódó projektekből.
Ráadásul sokan ragaszkodnak a mára már szinte elavultnak számító megoldásokhoz. Elég csak arra gondolni, amikor a felhasználó teljesen ugyanazt az üzenetet kapja meg – meglehetősen unalmas formában – a cég több kommunikációs csatornáján keresztül. Nem azzal van a probléma, hogy a marketingszakemberek többsége még nem merült el az IoT rejtelmeiben, hanem arról, hogy a szemléletváltozás még sok helyen hiányzik. Pedig végtére is 2019-re a B2B (business-to-business) vállalatok csaknem 90%-a használja már a digitális tartalommarketinget - írja az m2mzona.hu.