A kis- és középvállalkozások létfontosságúak a magyar gazdaság működőképességének fenntartásához. A kisvállalkozások a teljes hozzáadott érték 54,1 százalékát adják, valamint a munkavállalók 68,3 százalékát foglalkoztatják, ezáltal az innováció és a munkahelyteremtés szerves részét képezik. Épp ezért nagyon fontos téma, hogy miként tudják a kormányok a leghatékonyabban támogatni a kkv-kat a koronavírus okozta gazdasági kihívások legyőzésében, továbbá a digitális eszközök és megoldások milyen szerepet játszhatnak az üzleti stabilitás és ellenállóképesség fokozásában.
Hat hónappal a világjárvány első hullámát követően a Vodafone Group a Deloitte bevonásával tanulmányt készített arra vonatkozóan, hogy a Covid-19 válság milyen hatással volt a vállalkozásokra, és arra a kormányok hogyan reagáltak. A kutatás során megvizsgálták a kkv-k által tapasztalt legnagyobb kihívásokat, valamint felmérték, hogy a digitális megoldások miként erősítették meg ellenállóképességüket.
A digitális megoldások növelik az ellenállóképességet, és segítik a kilábalást
Az 1200 kis-és középvállalkozás bevonásával készült tanulmány* rámutatott, hogy a digitalizált kkv-k nagyobb eséllyel találtak új üzleti lehetőségeket a pandémia idején. Sőt mi több, a leginkább digitalizált vállalkozások több mint kétszer annyi lehetőségek tudtak megragadni, mint azok, akik korábban kevesebb erőforrást szántak a technológiai fejlesztésekre.
Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a digitális szolgáltatások alkalmazásának terén sok kis-és középvállalkozás számolt be jelentős akadályokról. A nagyobb vállalkozásokkal összehasonlítva még mindig jóval kisebb valószínűséggel használják ki az új technológiák adta lehetőségeket, annak ellenére, hogy ugyanolyan arányban csatlakoznak az internethez.
Ahogy a tanulmányban is szerepel, számos oka van annak, hogy a kkv-k akadályokba ütköztek a digitalizáció során:
- 73 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy gondjai voltak az új technológiák beállításával és bevezetésével, a meglévő technológiákkal és üzleti folyamatokkal történő integrációval, a korábbi rendszerekből való migrálással és a régi technológiák használatának kivezetésével;
- 51% százalékuk azt mondta, hogy nehézségekbe ütközött a megfelelő technológia vagy a megfelelő szállító kiválasztásakor;
- a kis-és középvállalkozások 38 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a képzés terén lenne szüksége segítségre.
„A Vodafone-nál átfogó digitális szolgáltatásokat kínálunk a magyarországi kisvállalkozások számára, így minden adott ahhoz, hogy segíteni tudjunk azoknak a megoldásoknak a megkeresésében, amelyek lehetővé teszik számukra a hosszú távon is növekedést biztosító digitális átalakulást. Ugyanakkor nem minden kisvállalkozás ismeri fel a digitalizáció fontosságát, így a további gazdasági és társadalmi előnyök megteremtése érdekében továbbra is szükség van a kormányok támogatására a digitális megoldások alkalmazásának felgyorsításában.” – mondta el Király István, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások üzletágának vezérigazgatóhelyettese.
A felmérés rámutatott, hogy a kkv-k digitalizálásának megkönnyítése érdekében arra kell törekedni, hogy mind a vidéki, mind pedig az általános hozzáférést megnöveljék, ezzel támogatva a nagysebességű hálózati kapcsolódás elterjedését és csökkentve a további digitalizáció előtt álló akadályokat.
A kutatásból látszik, hogy a digitális képességek fejlesztésének támogatása kiemelten fontos: ez a kulcsfontosságú ágazatokat megcélzó proaktívabb programok, valamint - egypontos kiszolgálási modellel - online forrásanyagok és a digitális készségek fejlesztésére irányuló oktatások biztosításával megvalósítható. Ezek az intézkedések nemcsak abban segítenék az európai országokat, hogy a DESI összpontszámát tekintve javulást tudjanak elérni, hanem a teljeskörű digitalizáció lehetőségét is biztosítanák a kkv-k számára.