Kitértek arra, hogy a Revolut ügyfélszámát, fizetési forgalmát, a hazai pénzügyi stabilitás, illetve az ügyfélvédelem szempontjából kulcsfontosságú adatait a jegybank nem ellenőrizheti.
A határon átnyúló szolgáltatók ezekről az adatokról ugyanis a székhelyük szerinti (ez esetben litván) felügyeleti hatóságnak (DII) kötelesek információt szolgáltatni, miközben - mérete miatt - a Revolut üzleti megbízhatóságát 2024. január 1-től az Európai Központi Bank (EKB) felügyeli.
A Revolut Bank UAB emellett - az OBA-nál nagyságrenddel kisebb - litván betétbiztosítási rendszer tagja.
A Revoluttal szembeni magyarországi fogyasztóvédelmi panaszok esetén jelenleg az MNB csak a litván felügyelet, illetve az Európai Bankfelügyeleti Hatóság (EBA) intézkedését kezdeményezheti.
Az esetleges fiókteleppé válást követően a magyar jegybank a hazai bankokéval megegyezően vizsgálhatná a fióktelep rövidtávú fizetőképességét (likviditását), illetve, hogy az betartja-e a fogyasztóvédelmi, valamint a pénzmosás- és terrorizmus-finanszírozását megakadályozó rendelkezéseket.
A Revolutnak továbbá felügyeleti adatszolgáltatási kötelezettséget is teljesítenie kellene az MNB felé.
Megjegyezték:
miközben a Revolut fióktelepi formában való magyarországi megjelenése további késedelmet szenved, a bank a hazai ügyfeleknek 2024 februárjától immár forint alapú megtakarítási számlákat, emellett a Revolut Securities Europe UAB devizás pénzpiaci alapokat, tőzsdei részvényeket, tőzsdén kereskedett befektetési alapokat (ETF), illetve kriptovalutákat is kínál.
A határon átnyúló működési forma a hazai ügyfelek számára különféle kockázatokat vet fel, amelyek kezelését az segítené elő, ha a Revolut itthoni jegybanki engedéllyel és tőkével, az MNB által felügyelt leánybankként, az OBA védőernyőjén belül működne - közölte a jegybank.