Persze mondhatjuk, hogy a napi rohanásban, a rendszeres ügyintézés, a megbeszélések és a szerződéskötések hajszolása során nem jut idő az ilyesmire. A valóság azonban az, hogy az üzleti sikerhez, az ügyfelek és az üzlettársak megbecsülésének kivívásához azonban nagyon fontos az etikett szabályok tiszteletben tartása.
A jó – és még inkább a rossz – üzleti etikett nagyban meghatározza azt, hogy mások milyennek látnak téged és a cégedet, és ezáltal azt is, hogy akarnak-e a továbbiakban a veled dolgozni, vagy sem. Ma, a mobiltelefonok, a közösségi média és az online kommunikáció világában, már a személyes megjelenésen és benyomásokon túl a virtuális térben is tudni kell érvényesülni.
Óvatosan a fotókkal!
Az internet sosem felejt, és egyetlen twitter-bejegyzés, facebook-poszt vagy egyetlen félreérthető fotó elég lehet ahhoz, hogy az ügyfelek, vagy a leendő ügyfelek messzemenő következtetéseket vonjanak le rólad, az életmódodról, sőt a vállalkozásodról. Akkor is gondold végig, mit írsz, ha egy ügyfeled vagy üzleti partnered e-mail-es kérdésére válaszolsz. Sose feledd, hogy az email is írásos bizonyíték lehet!
Légy jelen az online felületeken!
Ne ess át a ló túloldalára sem: légy fent mindenképp a fontos közösségi oldalakon, időnként ossz meg fényképeket a cégedről, és a szolgáltatásokról, amelyeket nyújt. Így a vásárlóid közelebb kerülhetnek hozzátok, és könnyebben azonosulhatnak a céged szolgáltatásaival. Triviálisnak tűnhet, de sok vállalkozás követi el azt a hibát, hogy észrevétlen marad az online felületeken.
Válaszolj időben a levelekre!
Bármennyire is sok a dolgod, mindig szánj időt ara, hogy megválaszold az ügyfelek, alkalmazottak, vásárlók kérdéseit! Nagy tiszteletlenség az ügyfelekkel szemben, ha nem, vagy napokkal később válaszolsz, és az alkalmazottak is joggal mondhatnák ezután, hogy ők is annyival később válaszolnak, mint a vezetőjük. Szánj minden nap egy kis időt erre!
Tedd félre a mobilodat tárgyaláskor!
Amikor tárgyalásra, vagy megbeszélésre mész, még a találkozó előtt némítsd le a telefonodat. Igaz ugyan, hogy ma már természetes, hogy mindenkinek van mobiltelefonja, de továbbra is tiszteletlenség, ha felveszed azt megbeszélés közben, hiszen ezzel a másiknak az idejét rabolod. Ha teheted, ne tedd az asztalra sem a mobilodat, helyezd el inkább valami kevésbé látható helyen, mint például a táskád. Az ügyfeledet ugyanis zavarhatja, ha látja, hogy rendszeresen hívnak vagy üzenetet kapsz. Minden várhat addig, amíg az aktuális üzleti megbeszélést le nem zárod!
Fotó: FreeDigitalPhotos