A franchise-rendszerbe való belépéssel egy már meglévő, bejáratott márkához csatlakozunk. Ennek a módszernek a legnagyobb előnye, hogy nem egyedül kell megismertetnünk a vásárlókat a márkánkkal, az általunk biztosított szolgáltatásokkal, termékekkel, hanem egy már jól bejáratott rendszerbe, hálózatba csatlakozunk. A franchise-rendszerhez való csatlakozás hátránya, hogy nem alakíthatjuk úgy a cégünk profilját, ahogyan azt mi szeretnénk. El kell fogadnunk és azonosulnunk kell a franchise szabályrendszerével és profiljával.
A franchise-szerződés megkötésével gyakorlatilag a hálózat védjegyének használatának jogát kapjuk meg, ami nem tévesztendő össze a cégnévvel – ez utóbbi ugyanis nem adható át. Ennek oka, hogy az utólagos félreértések elkerülése érdekében két cégnek nem lehet azonos neve – a védjegye viszont igen. A franchise átadója ezen túl a finanszírozásban és az alkalmazott módszerek, technológia átadásával is segítheti a tagokat.
Mindezért cserébe a franchise átvevője egy kezdő, belépési összeget köteles fizetni, majd rendszeresen fizet a névhasználatért, emellett pedig a franchise tulajdonosa által szabott feltételeknek, szabályoknak is köteles megfelelni. Például csakis a franchise átadója által meghatározott termékeket, módszereket használhatja, és az árképzés is előre egyeztetett, egységes módon történik.
Nem titok, hogy az újonnan induló vállalkozások nagy része az alapítás utáni néhány hónapon-éven belül elbukik. Az viszont kevésbé ismert statisztikai adat, hogy a franchise-rendszerhez csatlakozó kezdő vállalkozások esetében körülbelül tízszer kevesebb megy csődbe, mint a független vállalkozások. Ezek alapján úgy tűnik, hogy a franchise-rendszer olyan előnyöket és védelmet biztosít újonnan csatlakozó partnerei számára, amelyek segítenek a kezdő vállalkozások fennmaradásában.
Fotó: FreeDigitalPhotos
Sikerescég.hu