A KPMG immáron harmadik alkalommal kérdezte meg a nemzetközi esettanulmány-versenyén (International Case Competition – KICC) részt vevő, gazdasági felsőoktatásban tanuló diákokat jövőbeni terveikről. A felmérésben 23 ország legjobb egyetemeinek több mint 500 hallgatóit kérdezték, köztük a verseny magyarországi döntőjének résztvevőit, azaz a Corvinus, a Műegyetem és az International Business School 32 diákját is.
A felmérés főbb megállapításai:
- a diploma előtt álló diákok 93 százaléka aggódik amiatt, hogy a geopolitikai kockázatok és a bizonytalanság milyen hatással lesz karrierjükre;
- közel ugyanekkora volt azon válaszadók aránya, akik hajlandóak lennének többször is másik országba költözni azért, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb álláslehetőséget;
- 80 százalék úgy gondolja, hogy karrierje során 3-6 országban fog dolgozni;
- a diákok 70%-a elképzelhetőnek tartja, hogy teljes pályafutását egyetlen cégnél töltse;
- a hallgatók többsége nagy hangsúlyt fektet a jövőjére, 64 százalékuk már most pontosan tudja, milyen munkát szeretne;
- a legnépszerűbbek a pénzügyi (37%) és a professzionális szolgáltatásokhoz köthető (27%) területek.
Emri Zsuzsanna, a KPMG magyarországi HR-vezetője szerint a felmérés megállapításai összhangban vannak azoknak a diákoknak a véleményével, akikkel a jelenleg zajló felvételik során találkoznak.
„A felmérés eredményei megerősítik, hogy a diákok főként azokat a lehetőségeket keresik, amelyeket a nagy nemzetközi szervezetek kínálnak. Fontos azt tudni, hogy nemzetközi munkatapasztalatot itthon is szerezhetnek a diákok: nálunk például sok a nemzetközi projekt és a külföldi munkatárs is. Az így megszerzett tudással és készségekkel a nálunk dolgozó fiatalok a későbbiekben a nemzetközi porondon is képesek sikeresen helyt állni.” – hangsúlyozza a KPMG HR-igazgatója.
Emri szerint a felmérés váratlan megállapítása, hogy a diákok többsége elképzelhetőnek tartja, hogy teljes pályafutása során ugyanannál a cégnél dolgozzon.
„Meglepő ez, hiszen az ezredfordulón születettek és az Y generáció tagjairól az az általános feltevés – és a felmérés eredménye ezt is alátámasztja –, hogy rendkívül mobilisak, és készek gyakran váltani lakhelyet és munkahelyet egyaránt.”
Szerinte az ellentmondó motivációkra a magyarázat az lehet, hogy az amúgy alapvetően mobilis fiatalok is hűek maradhatnak munkáltatójukhoz akár hosszú távon is, ha az valóban gazdag és izgalmas karrier- és fejlődési lehetőségeket, és a cégen belüli globális mobilitást nyújt számukra.
Emri azt is kiemelte, a megkérdezett diákok 90 százaléka számára fontos, hogy munkájuknak egyértelmű pozitív társadalmi hatása legyen, és ezt várják el munkaadójuktól is. Ezért azok a munkáltatók, akik meggyőző vízióval és hiteles küldetéssel rendelkeznek, esélyesebbek megszerezni és megtartani is a tehetséges fiatal munkavállalókat.