A Chameleon alapítója, Szarvas Péter a közleményben azt emelte ki, hogy a pandémia az ingatlanfejlesztés irányait is befolyásolja: a lakásoknak hosszú távon otthoni irodáknak is kell lenniük; a társasházakban megnő az igény a közösségi funkciók beépítésére, és az irodaházak tervezésénél is új igények jelentkeznek, mindezek pedig az automatizált intelligens épületek irányába terelik az építőipari ágazatot.
A Chameleon megbízásából, az újgenerációs online piacelemező cég, a D-TAG által végzett reprezentatív kutatásából kiderült, hogy mérhetően nőtt az okosotthonokkal kapcsolatos posztok és hozzászólások száma a közösségi médiában és az online felületeken, ami előrejelzi a kereslet várható bővülését.
Magyarországon a smarthome-piac az idei 66 millió dollárról a következő négy évben több mint a duplájára emelkedhet, ami több mint 10 százalékponttal növelheti az okosotthon-penetrációt. A globális smarthome-piac mérete a tavalyi 74 milliárd dollárról, idén 91 milliárdra nő, jövőre várhatóan 113 milliárd dollárt ér el, és 2023-ra 153 milliárd dollárra emelkedik, ami 15 százalékos éves növekedésnek felel meg. A magyarországi bővülési ütem ennél is gyorsabb: éves 20,4 százalékos növekedéssel 2024-re a piac 138 millió dollárra nőhet. A smarthome-penetráció globálisan a háztartások 9 százalékáról 19 százalékra emelkedhet a következő négy évben, míg Magyarországon 4 százalékról 14 százalékra, ami rendkívüli lehetőséget jelent ingatlanfejlesztőknek és szerelőknek egyaránt - hangsúlyozta Szarvas Péter.
Dancsházy Csaba, a D-TAG elemzési igazgatója kifejtette, hogy több mint 1 millió 250 ezer közösségi médiahasználó és több mint 1,6 millió dokumentum (online interakció, internetes tartalomcsere) adatait elemezték. A kutatás alapján az online felületeken a járvány első és második hulláma alatt is megnőttek a lakásvásárlási, építkezési, felújítási tervek, amelyek az okosotthon-megoldásoknak is bővülő piacot jelentettek. Az otthoni munkavégzés alatt egyre fontosabbak lesznek a kényelmi és biztonsági automatizált megoldások: a smarthome-beszélgetések 65,9 százalékában jelentek meg a kulcstémák. Az intelligens megoldások közül a leggyakrabban említett a biztonság és a távoli hozzáférés témája volt (21,9 százalék), a második helyen áll a szórakozás (11,4 százalék), a harmadik pedig a világítás (9,8 százalék) , az árazás pedig csak a negyedik helyet érte el.
A március és szeptember közötti posztokat, hozzászólásokat, dokumentumokat és azok elérhetőségét elemezve megállapították, hogy márciusban volt a csúcs, majd folyamatos csökkenés után szeptemberben ismét emelkedett a téma megjelenése a közösségi oldalakon.
A D-TAG kutatása rávilágított arra is, hogy a legnegatívabb téma a kiberbiztonság volt, azon belül is a legnagyobb félelmet az okozza, hogy a rendszer feltörhető, és kompromittáló adatok kerülhetnek illetéktelen kézbe. Szarvas Péter szerint a kutatás alapján a gyártók megfelelő kommunikációs stratégiákat alkothatnak az aggályok megszüntetésére, az alkalmazott megoldások biztonságosságának bizonyítására, és megismertethetik a fogyasztókat a jövő megoldásival is, hiszen az okosmegoldásoknak a technológiával együtt kell fejlődniük a lakás több évtizedes időtartama alatt. Azt is kiemelte: a kiberbiztonság elsőrendű szempont, ezért a Chameleon ügyel rá, hogy a bankokhoz hasonló titkosítást használjanak a kommunikációhoz, hogy minden érzékeny információ rejtve és biztonságban legyen.
Az ingatlanokba világújdonságként rendszerfüggetlen okosmegoldásokat kidolgozó és telepítő magyar startup, a Chameleon Smart Home Zrt., az elmúlt pár évben megötszörözte, 2,5 milliárd forint fölé növelte cégértékét, árbevétele a járványügyi korlátozások ellenére 30 százalékkal, 200 millió forintra bővülhet idén. A cég a tervek szerint 2022-ben a tőzsdére is belép. A 2019-ben 8 munkavállalót foglalkoztató vállalkozás alkalmazottainak száma mára 24-re emelkedett.