Újból pályázhatnak műsorkészítési támogatásra a helyi és körzeti rádiók és televíziók
Idén is meghirdeti a Médiatanács a helyi és körzeti rádióknak szóló pályázatát rendszeresen jelentkező hírműsorok, közérdekű szolgáltató- és tematikus magazinműsorok készítésére, amelyre a magyarországi és a határon túli szolgáltatók is pályázhatnak. A háromszáz millió forintos keretösszegű felhívásra négy alkalommal lehet jelentkezni 2020-ban, az első fordulóra a jelentkezési határidő április 2-a. Az igényelhető maximális támogatás hírműsoroknál kilencezer, a másik két műsortípusnál 45 ezer forint adásonként. A testület meghirdette a rendszeresen jelentkező hírműsorok, illetve közéleti és kulturális magazinműsorok készítését támogató pályázatát is a helyi és körzeti televíziók számára. 2020-ban összesen ötszázmillió forintra lehet pályázni négy fordulóban, az első jelentkezési határidő április 16-a. Az elnyerhető maximális támogatás a közéleti műsorokra adásonként ezúttal is hatvan-, míg hírműsorokra és kulturális magazinműsorokra negyvenezer forint, ami most sem lehet több, mint a tervezett összköltség kétharmada.
Médiafelügyeleti döntések
Az RTL Klub szolgáltatójára ötszázezer forintos bírságot szabott ki a testület, mert a Reggeli egy tavaly októberi adását támogató, diétás étkezéssel foglalkozó magyar cég termékét túl részletesen, vásárlásra ösztönözve mutatta be a műsor. A grémium a Balaton Televízió szolgáltatóját burkolt reklám miatt figyelmeztette, a műsortámogatási szabályok megsértése miatt pedig 55 ezer forintra bírságolta, mert tavaly októberben az Egy csepp az egészségért című műsor egyik adásában a műsort támogató egészségügyi intézetről reklámnak minősülő információk hangzottak el, ugyanis az intézmény szolgáltatásait olyan részletesen mutatták be, hogy ezzel a nézőket azok igénybevételére ösztönözhették. A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.
Állampolgári bejelentés nyomán a grémium vizsgálatot indít a Magyar ATV szolgáltatójával szemben a január 23-ai A nap híre című közéleti műsorában elhangzottak miatt, melyben az egyik résztvevő többek között rémisztő képződménynek nevezte a „fehér, keresztény, heteroszexuális” embereket.
Rádiós pályázatokkal kapcsolatos döntések
A Médiatanács döntése szerint a Miskolc 103,8 MHz körzeti frekvencia közösségi használatára kiírt pályázati eljárás nyertese az egyedüli pályázó Karc FM Média Kft., amely budapesti, székesfehérvári, tatabányai, dunaújvárosi, balatonfüredi és győri jogosultságaival hálózatba kapcsolódva sugározza majd adásait Karc FM 102,8 néven.
A testület elfogadta a helyi Cece 91,6 MHz frekvencia közösségi pályázati felhívásának tervezetét és véglegesítette a Sátoraljaújhely 104,9 MHz helyi frekvencia pályázati felhívását kereskedelmi jellegű használatra. A Médiatanács pénteken teszi közzé honlapján a dokumentumokat, a sátoraljaújhelyi felhívásra az ajánlatokat április 8-án lehet majd benyújtani.
Eredménytelennek nyilvánította a grémium a Székesfehérvár 99,2 MHz helyi közösségi rádiós frekvencia pályázati eljárását, mert az egyedüli pályázó pályázati ajánlata alakilag érvénytelen volt.
Üdülőhelyeket, üdítőket és ételeket hirdet a legtöbb termékmegjelenítés
A Médiatanács elfogadta a legfrissebb, termékmegjelenítéseket vizsgáló tanulmányt, amely az országos kereskedelmi televíziók 2019 második félévében sugárzott saját gyártású műsorait elemezte. A hat hónap alatt összesen 20 412 termékmegjelenítés szerepelt az RTL Klubon és a TV2-n, ami kilenc és fél százalékkal meghaladta a 2018 azonos időszakában regisztráltakat (18 638). A legtöbb ilyen hirdetés – kereken négyezer – az RTL Klub Reggeli című műsorához kapcsolódott, amit a Fókusz (1650) és Az év hotele (1310) követett. A TV2 legtöbb termékmegjelenítéses műsora, a Bezár a bazár! (825) a hatodik helyet szerezte meg. A műsorokban 2685-féle márkát hirdettek, köztük a Norbi Update és a Norbi Update Low Carb szerepelt a legtöbbet, 804 alkalommal és kizárólag az RTL Klub Reggeli c. műsorában. A TV2-n a Decathlon volt az időszak vezető hirdetője 161 megjelenéssel, amely azonban az összesített listában még a top 10-be sem került be.
A gazdasági szektorok közül a szolgáltatási szektor szereplői éltek leginkább a termékmegjelenítés lehetőségével, amit az élelmiszer- és a kereskedelmi ágazat követett. A szolgáltatásokon belül a szállodák, a panziók és a gyógyüdülőhelyek, az élelmiszerek között a szénsavas üdítők, míg a kereskedelmi szektornál az élelmiszer-kereskedelem szerepelt a legtöbbet. A teljes tanulmány az NMHH honlapján olvasható.