Huszonhat helyi és körzeti televízió kap műsortámogatást
Nyerteseket hirdetett ülésén a Médiatanács a helyi és körzeti televízióknak szóló támogatási programjában a hírműsorok, közéleti és kulturális magazinműsorok készítését támogató pályázat negyedik fordulójában. Huszonhat televízió összesen 124,5 millió forint támogatást kap. Közéleti magazinokat készíthet a bükkábrányi Eleven Televízió, a Pomáz TV, a szegedi TiszapART televízió, a mohácsi Csele TV, a Csongrád Tv, a Szentes Televízió, a Putnok Városi Televízió, a Sárvári Televízió és a sárvári Trió-TV-Dunántúl. Hírműsorokat a Győr+ Televízió, a Kalocsa Városi Televízió, a Keszthelyi Televízió, a Somogy TV, a TV Szentendre, a Fehérvár Televízió, a Tatai Televízió és a balassagyarmati Ipoly Televízió gyárthat. A Miskolc Televízió, a Kecskeméti Televízió, a Nyíregyházi Televízió, a csabacsűdi Körös Televízió, a Veszprém TV, a Makói Városi Televízió, a Mezőtúri Városi Televízió, a szekszárdi Tolnatáj Televízió, valamint a fővárosi Hegyvidék Televízió kulturális magazinműsorok készítésére fordíthatja az elnyert összeget.
A székesfehérvári Alpha Rádió szolgáltatójára 30 ezer forintos bírságot szabott ki a grémium, amiért szerződéses vállalásaihoz képest kevesebb szöveget, valamint közszolgálati és a helyi közélettel foglalkozó, a helyi közéletet segítő műsort sugárzott egy vizsgált januári adáshéten. A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.
Állampolgári bejelentés nyomán vizsgált a Médiatanács egy műsorrészletet a Kossuth Rádió egy januári késő esti rádiókabaréjában, amelyet Badár Sándor adott elő. A testület megállapította, hogy az etnikai kisebbségre használt kifejezések egyéni érzékenységet sérthettek, de nem voltak sem gyűlöletkeltők, sem kirekesztők, és az elhangzottak nem kérdőjelezték meg valamely közösség egyenlő emberi méltóságát sem, így a jogszabály nem ad lehetőséget arra, hogy a Médiatanács eljárást indítson az ügyben. Ugyancsak bejelentés miatt vizsgált a grémium egy februári cikket a mobilarena.hu weboldalon a kiskorúak védelmére vonatkozó szabály megsértése miatt, amelyben videók is szerepeltek. A testület megállapította, hogy az erotikus elemeket tartalmazó, fehérneműs nőket szerepeltető videó nem tartalmazott a kiskorúak személyiségfejlődését súlyosan károsító elemeket (pl. pornográfia), így ebben az esetben sem volt indokolt eljárást indítania az ügyben.
A Médiatanács mindkét esetben külön hangsúlyozza, hogy e két döntése nem azt jelenti, hogy a grémium elfogadhatónak tartaná a humorista által használt kifejezéseket, valamint a weboldalon megjelentetett videó tartalmát, és azt, hogy azt nyilvánosságra hozták. Mindkét médiatartalom kifogásolható, a tanács szerint a közbeszédben, illetve a reklámtartalmak körében nem kívánatos irányt jelentenek, döntését azonban a jogszabályi keretek határozzák meg, és a vizsgált tartalmak a jogsértés szintjét nem érték el.
A testület elfogadta és honlapján március 12-én tette közzé a Székesfehérvár 99,2 MHz helyi frekvencia pályázati felhívás tervezetét közösségi jellegű használatra.
Építőipari cégeké a legtöbb szponzorüzenet
A Médiatanács elfogadta a televíziók támogatási gyakorlatáról készült legfrissebb NMHH-tanulmányt, amely 2019 második félévét vizsgálta. A minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi televíziók – RTL Klub, TV2 –, valamint a közszolgálati Duna TV volt, mellettük egy-egy hónapig helyet kapott a mintában a Duna World, az M4 Sport, a Sport2, a Super TV2, a Viasat3 és a Viasat6. A vizsgált csatornák 17 664 órányi műsoridejében 1208 cég összesen 84451 szponzorüzenete jelent meg.
2018 azonos időszakához képest – amikor összesen 82024 reklám volt – a Duna TV-nél, a Duna Worldnél és az RTL Klubnál nőtt a támogatói aktivitás. A legnagyobb – 58 százalékos – változás a Duna TV-n volt, ahol 2018 második félévében 6398 szpot került adásba, míg a tavalyi második félévben már 10 125. Az RTL Klubon is némileg – 24192-ről 24862-re – nőtt a szpotok száma, de a többi vizsgált csatornán csökkent a támogatói aktivitás. A legtöbbször – 2506 esetben – az Austrotherm Kft. jelent meg szponzorként, ezt követte a Magyar Telekom 1895 szpottal és a Baumit Kft. 1758 üzenettel. A legtöbb ilyen üzenetet – hasonlóan 2018 azonos időszakához – a TV2 időjárás-jelentésében mutatták be (14 851), amit az RTL Klub Reggeli című műsora (3992) és a Duna TV Család-barát című magazinja (2622) követett. A teljes tanulmány az NMHH honlapján lesz olvasható.