„Egyre-másra szembesülünk olyan helyzetekkel, amikor fogalmunk sincs, hogy hogyan kérjük az EKÁER-t. A rendszerben nem létező opció például az, amikor svájci vevőnk Németországba rendel árut, tehát van EU-s adószáma, de nincs németországi címe. Lehetetlen feladványnak bizonyult az is, amikor német vevőnk azt kérte, vigyük az általa rendelt árut egy budapesti raktárba, mert ott veszi fel a kamionjával.
Az EKÁER-t neki kellene címezni, de ha nincs magyar adószáma, az igényléshez nem lehet magyarországi címet beadni" – panaszkodtak lapunknak olyan agrárcégek vezetői, amelyek friss magyar zöldséget, gyümölcsöt takarítanak be, és értékesítik is rögtön jellemzően külföldi partnereknek. Arra a kérdésünkre, hogy mit tesznek, amikor nincs a helyzetnek megfelelő opció, a legtöbben azt válaszolták: akkor direkt rosszul igénylik az EKÁER-számot. Így tízezres büntetést kockáztatnak, ha viszont nem kérnek, és hatósági ellenőrzésbe ütköznek, akkor milliósat.
Szakmai szervezetek már a tavasszal jelezték a Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM), hogy módosításokra, egyszerűsítésekre volna szükség, hiszen a betakarítási szezonban a teherautók gyakorlatilag napi 24 órában szállítják a gyorsan romló terményt, azaz nonstop igényelni kell az EKÁER-számokat. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) javaslatainak nagy részét figyelembe vette a gazdasági tárca, mindazonáltal a szervezetnél úgy látják: maradtak problémák.
Miközben maximálisan egyetértenek az adócsalások visszaszorításának szándékával, véleményük szerint az EKÁER-rel kapcsolatos adminisztrációs és pénzügyi teher a jogkövető gazdálkodók egy részénél egyenesen a versenyképesség csökkenéséhez vezet – tájékoztatta lapunkat a NAK. Az ipari zöldségek betakarítása és beszállítása során például gyakorlatilag nincs áfacsalás, azaz az adóhatóság nem számolhat számottevő eredményekkel – a többletterhek viszont jelentősen nehezítik a munkát.
A 24 órás betakarítás EKÁER-adminisztrációjához minden beszállítónak saját adminisztrátort kell alkalmaznia, az ezzel járó jelentős bértöbbletet viszont nehéz kigazdálkodni. A NAK kitart amellett, hogy létezik olyan megoldás, amely rögzíti a megfelelő kockázatelemzéshez és hatósági ellenőrzéshez szükséges adatokat, miközben jelentősen csökkenti a bürokratikus terheket.
Sikerescég.hu/VG.hu
Fotó: FreeDigitalPhotos