A "Black Friday" csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. Vámos György elmondta: a résztvevő hazai üzletekről nincs országos összesítés, a nagy láncok mellett közepes és kis üzletek is csatlakoznak az akcióhoz.
A kereskedelmi szövetség főtitkára elmondta, hogy viszonylag kevés üzletben ugyan, de már 5-6 éve megjelentek a "fekete péntekhez" kapcsolódó akciók Magyarországon is. A gazdasági válság éveiben azonban a karácsony előtti hetekben sok helyen próbálták leárazásokkal becsábítani a vevőket a kereskedők, ezért akkor kevésbé tűnt fel a "fekete péntek".
Először kapcsolódik be az akcióba a biatorbágyi Premier Outlet az idén. Imre Csaba, a bevásárlóközpont igazgatója az MTI megkeresésére elmondta: azért döntöttek így, mert azt tapasztalták, hogy a Black Friday Magyarországon is egyre népszerűbb a vevők körében, illetve egyre több üzlet csatlakozik. A létesítmény vezetője szerint az akcióból nálunk is hagyomány lesz, átmegy a hazai kiskereskedelmi gyakorlatba.
Az eMAG a tavalyinál is jóval erősebb forgalmat vár az idén novemberi "Black Friday"-től - közölte az online kereskedelmi vállalat az MTI-vel. A tavalyi akció során 95 ezer termék kelt el, egy nap alatt 1,2 millióan látogattak el az eMAG.hu oldalára, a vásárlók 550 millió forintot spóroltak, miközben 1,7 milliárd forint értékben vásároltak elsősorban játékokat, mobiltelefonokat és tableteket.
A Praktiker szintén csatlakozik az akcióhoz, a barkácslánc áruházaiban és webshopjában november 27-én 20-50 százalék közötti kedvezményeket lehet elérni - közölte a társaság, hozzátéve, hogy ezen a napon ingyenes házhozszállítás is segíti a vásárlókat.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a "fekete péntekkel" kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy az internetes kereskedelem népszerűvé válásával az elmúlt években a kezdeményezés fogyasztói panaszokat is generált. Tapasztalataik szerint sok kereskedő nem méri fel reálisan az ilyen kedvezményes napokon jelentkező érdeklődést, és a tényleges árukészletét meghaladó rendelést rögzít, amelyet a későbbiekben nem, vagy csak jelentős késéssel tud teljesíteni. Az NFH hangsúlyozta, minden vállalkozásnak tudatosan, előre megfontoltan kell felmérnie, hogy képes lesz-e egy ilyen akcióban a megfelelő mennyiség és minőség teljesítésre.
Sikerescég.hu/MTI
Fotó: FreeDigitalPhotos