Lényegében majdnem minden fiatal, a 19-29 évesek 96 százaléka vásárolt már az interneten keresztül, szemben a 2016-ban mért 89 százalékkal. Emellett az online boltokat rendszeresen látogatók aránya 26 százalékról 37 százalékra nőtt – áll a K&H ifjúsági indexében, amely a koronavírus-járvány előtt, 2019 végén készült.
Magyar „boltoké” a főszerep, de jönnek fel a külföldiek
A legtöbb interneten vásárló fiatal magyarországi webáruházból rendel, 79 százalékos az arányuk, ami a 2016-os 72 százalékhoz képest növekedést jelent. A magyarországi aukciós és hirdetőoldalak népszerűsége csökkent: a fiatalok 35 százaléka használta ezeket, 2016-ban még 39 százalékos volt a részesedésük. Ugyan még elmarad a hazaiaktól, de az évek során nőtt a külföldi webáruházak látogatottsága, hiszen a neten vásárló fiataloknak az 52 százaléka, és főleg a fővárosban élők rendeltek tőlük, négy évvel ezelőtt viszont csak 34 százalék került velük kapcsolatba.
Több a macera
A felmérésből az is kiderült, hogy milyen gyakran ütköztek nehézségekbe a fiatalok a rendelés során. A magyar webáruházból vásárlók többsége, azaz 63 százaléka nem találkozott semmilyen problémával, 33 százalékuknak akadt valami gondja, de ez csak ritkán fordult elő. Mindössze 4 százalékuk mondta azt, hogy gyakran volt fennakadás az online vásárlásban. A magyar aukciós oldalakkal az ott vásárló fiatalok 58 százaléka soha nem talált kivetnivalót, ugyanakkor 7 százalékuk szerint ez sokszor előfordult.
A külföldi webáruházakkal azonban már más a helyet: az onnan rendelő fiatalok kevesebb, mint fele, mindössze 41 százaléka tudott problémamentesen vásárolni, ami jóval elmarad a magyar webáruházaknál mért 63 százalékos szinttől. Az érintettek 49 százaléka ugyan tapasztalt fennakadást a külföldi webboltokban, de ez szerintük csak ritkán fordult elő, 11 százalékuk pedig arról számolt be, hogy rendszeresen problémát jelent a termékek beszerzése.
Biztonság mindenekelőtt
„Azt látjuk a kutatások alapján, hogy a fiatalok vevők az online vásárlásra. Akár külföldi, akár belföldi online boltból rendel valaki vagy fizet az interneten, nagyon fontos a biztonságra figyelni. A mostani járványhelyzetben felértékelődtek az online megoldások, így kiemelten fontos, hogy mindenki tisztában legyen a leglényegesebb információbiztonsági teendőkkel. Többek között azzal, hol lehet biztonságosan fizetni, hogyan lehet felismerni a megbízható online áruházakat, mik azok az adathalász kísérletek és hogyan szedhet le egy trükkös app pénzt a gyanútlan érdeklődő számlájáról” – mondta Patonai István, a K&H informatikai vezetője. A bank ezért idén is folytatja a 2019-ben útjára indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt. A program célja, hogy mindenki biztonságosan és gyorsan tudja otthonról a banki ügyeit intézni, így például virtuálisan fizetni a számláikat vagy például a megrendelt élelmiszereket vagy egyéb termékeket.
A K&H e-dukáció program keretében bárki tesztelheti játékos formában a tudását, az online elérhető, animációs játékban négy nagyobb témakörben kell bizonyítaniuk a résztvevőknek. A négy témakört négy szoba jeleníti meg, így a mobil, a digitális bizalom, a kártyás vásárlások illetve az adathalászat és a zsarolóvírusok szobákat barangolhatják végig a játékosok. A játék végezetével a felhasználók láthatják, hogy mennyire ismerik az online világ veszélyeit, megtudhatják, milyen területeken kell elmélyíteni a tudásukat. Az oldalhoz tudástár is tartozik, ahol a játékban körüljárt témákról lehet bővebben olvasni.