David Barral hírnevének kétség kívül jót tett ez a különleges tranzakció. Előtte sem volt teljesen ismeretlen futballista, Spanyolországban több szezont is lehúzott az első osztályban. A Sporting Gijón színeiben 201 meccsen 48 gólt szerzett a támadó, aki korábban a Real Madrid második csapatáig is eljutott. Az igazi ismeretséget viszont az első hallásra csak a futballínyencek fantáziáját megmozgató DUX Internacional de Madridhoz való átigazolása hozta el számára: ő lett ugyanis az első focista, akinek a játékjogát kriptovalutáért váltották meg.
„Ez a tranzakció inkább még csak érdekesség, a klubok közötti pénzmozgásban kevés szerepet kap a bitcoin” – reagált a Trend FM-nek Szabados Gábor sportközgazdász. A képet árnyalja, hogy a madridi csapat egyik szponzora, láss csodát, éppen egy kriptokereskedéssel foglalkozó cég. Az üzlettel tehát inkább csak az új partnerre szerették volna ráirányítani a figyelmet. Hozzátéve, hogy amerikai sportligákban már hallottunk olyanról, hogy egy sportoló a fizetésének egy részét digitális pénzben kapja meg.
Inkább a klub-szurkoló viszony az érdekes
A szakértő szerint a virtuális kifizetés elterjedése a sport világában attól függ majd, hogy más szektorokban mennyire tudja átütni a falat a mindennapi pénzmozgások piacán. „A sport a gazdaság integráns része, ugyanúgy viselkedik, mint bármilyen más üzleti terület” – húzza alá a szakértő. Ha egyre több cég kezd el egymás között ilyen formában fizetni, akkor az egészen biztosan a sport területére is beszivárog.
Szabados Gábor szerint hamarabb képzelhető el a kriptodevizák térnyerése a klub és a szurkolók közötti viszonylatban. Jelenleg is teljesen bevett szokás, hogy például az olimpiákon a szurkolói zónákban csak a főszponzor kártyakibocsátó plasztik lapocskájával lehet fizetni. Elképzelhető, hogyha egy bitcoinos társaság jelenik meg egy esemény főtámogatójaként, akkor a kijelölt területeken csak az adott szolgáltatón keresztül bonyolíthatják le a drukkerek a vásárlásaikat.
„Nyilván bitcoin esetében nehezebb ezt a kizárólagosságot elérni, de az például teljesen elképzelhető, hogy kedvezményt kapjon egy vásárló a kriptodevizás fizetése miatt” – teszi hozzá a szakértő.
A járvány kövezheti ki a virtuális devizák útját
Az elmúlt időszakban, de még napjainkban is jóval több időt töltünk az otthonunkban, mint a koronavírus megjelenése előtt. Ez pedig azt jelenti, hogy az online világ felé terelődött az életünk, nemcsak a kapcsolattartás, hanem például a fizetési szokásaink terén is.
A járvány megtépázta a sportklubok bevételeit, amelyeknek mindennél fontosabb lett, hogy a keletkező lyukakat online mez- vagy ajándéktárgy értékesítéssel toldozgassák. Az online merchandising a szurkolói boltok bezárásával kitüntetett szerepkörbe került, és nyilván az elmúlt egy év alatt megerősödött szerepe a korlátozások megszűnése után is megmaradhat.
Márpedig a virtuális térben az új fizetési megoldások gombamód szaporodnak, ami a bitcoin malmára is hajthatja a vizet. Szabados Gábor szerint nagy lehetőségek vannak ebben a piacban. Ugyanakkor a kriptovaluta térnyerése a sportban attól függ majd, hogy mennyire lesz elfogadott fizetési megoldás a vállalatok között, valamint a fogyasztók mennyire fogadják el ezt az alternatívát - írja az iotzona.hu.